رابطه ویژگی های شخصیتی و اضطراب امتحان در ادنشجویان دانشگاه پیام نور مشگین شهر.docx

 

فهرست مطالب

چکیده: 1

فصل اول: کلیات تحقیق.. 2

1-1 مقدمه: 3

1-2 بیان مسئله: 4

1-3 اهمیت وضرورت تحقیق: 7

1-4 اهداف تحقیق: 8

1-4-1 اهداف کلی تحقیق: 8

1-4-2 اهداف اختصاصی: 8

1-5 سوالات پژوهش: 9

1-6 فرضیه های پژوهش: 9

1-7 متغیرهای پژوهش: 9

1-8 تعریف مفهومی متغیرها 10

1-8-1 تعریف مفهومی برونگرایی: 10

1-8-2 تعریف مفهومی روان رنجوری : 10

1-9 تعریف عملیاتی متغیرها: 11

1-9-1 تعریف عملیاتی اضطراب: 11

1-9-2 تعریف عملیاتی برونگرایی: 11

1-9-3 تعریف عملیاتی روان رنجوری: 11

فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه پژوهش.... 12

2-1 تاریخچه اضطراب امتحان: 13

2-2 تعریف اضطراب امتحان: 13

2-3 نظریه های مختلف در مورد اضطراب امتحان: 14

2-4 مدلهاونظریه های اضطراب امتحان. 15

2-4-1 مدل شناختی- توجهی.. 16

2-4-2 مدل فرایند انتقالی : 16

2-4-3 مدل پرادزش اطلاعات : 17

2-5 مولفه های اضطراب امتحان : 18

2-6 عوامل موثربراضطراب امتحان. 18

2-6-1 عوامل شخصیتی (فردی )موثربراضطراب امتحان. 18

2-6-2 اضطراب عمومی: 19

2-6-3 عزت نفس: 19

2-6-4 منبع کنترل: 20

2-7 عوامل آموزشگاهی موثر براضطراب امتحان: 21

2-7-1 محیط مدرسه: 22

2-7-2 انتظارات معلم: 23

2-8 عوامل خانوادگی موثربراضطراب امتحان: 24

2-8-1 انتظارات والدین: 24

2-8-2 شیوه های فرزند پروری: 25

2-8-3 وضعیت اجتماعی اقتصادی: 26

2-9 شخصیت: 26

2-10 شخصیت از نظریات مختلف: 27

2-10-1 نظریه آلپورت: 27

2-10-2 نظریه موری: 28

2-10-3 نظریه کتل: 28

2-10-4 نظریه آیزنگ: 29

2-10-5 مدل پنج عامل شخصیت... 30

2-10-6 برونگرایی: 33

2-11 روشهای مقابله با اضطراب امتحان: 34

2-12 روشهای دیگر مقابله بااضطراب امتحان: 35

2-13 پیشینه تجربی: 35

2-13-1 پیشینه پژوهش درداخل کشور: 35

2-13-2 پیشینه پژوهش در خارج کشور: 38

2-14 مروری بر تحقیقات انجام شده در مورددرمان اضطراب امتحان. 40

2-14-1 پیشینه پژوهش در داخل کشور. 40

2-14-2 پیشینه پژوهش درخارج از کشور. 41

فصل سوم : روش اجرا 43

3-1 روش پژوهش : 44

3-2 جامعه آماری: 44

3-3 نمونه وروش نمونه گیری: 44

3-4 واحدآماری: 44

3-5 ابزارهای اندازه گیری این پژوهش: 44

3-5-1 پرسشنامه شخصیتی آیزنگ : 45

3-5-2 پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیل برگر. 47

3-6 روش تجزیه وتحلیل: 48

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 49

4-1 مقدمه. 50

4-2 یافته های پژوهش.... 50

4-4 نتیجه گیری: 54

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات... 55

5-1 نتایج تحقیق: 56

5-2 محدودیت های پژوهش: 57

5-3 پیشنهادات پژوهش: 58

منابع. 59

ضمائم.. 61

 

 

 

 

 

 


چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و اضطراب امتحان در ادنشجویان دانشگاه پیام نور مشگین شهر انجام شد.روش تحقیق این پژوهش از  نوع همبستگی میباشدو آزمودنی های این پژوهش شامل 100 نفر دانشجوی دختر وپسر در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور مشگین شهر در سال تحصیلی 94-95 بودند،که از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و با توجه به نوع متغیر ها برای تعیین ارتباط بین متغیر ها از ضریب همبستگی اسپیرمن،پیرسون وآزمون خی دو استفاده شده است.

برای جمع آوری داده پژوهش ،از دو مقیاس اضظراب امتحان و همچنین مقیاس هانس آیزنگ که از ضرایب پایانی و روایی رضایت بخش برخوردار بودند استفاده گردید.

بر اساس یافته های پژوهش ،اضطراب امتحان با برونگرایی دانشجویان رابطه معنی داری نشان نداد. اما اضطراب امتحان با روان رنجوری رابطه معنا دار مثبتی را نشان داد یعنی میتوان استنباط کرد که با افزایش میزان روان رنجوری اضطراب امتحان افراد نیز افزایش می یابد.

با توجه به نتایج این پژوهش به نظر میرسد که دانشجوی روان رنجور و مضطرب اضطراب امتحان را بیشتر تجربه میکند و علت شکست های خود را عوامل درونی همچون ناتوانی وکم استعدادی استناد میدهد.

واژه های کلیدی :شخصیت،برونگرایی،روان رنجوری،اضطراب امتحان.

 

 



خرید و دانلود رابطه ویژگی های شخصیتی و اضطراب امتحان در ادنشجویان دانشگاه پیام نور مشگین شهر.docx


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.