فهرست مطالب
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1 مقدمه. 1
1-2 بیان مسأله. 2
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش... 6
1-4 اهدف پژوهش... 6
1-4-1 هدف کلی : 6
1-4-2 اهداف جزیی: 7
1-5 فرضیه های پژوهش... 7
1-6 متغیرهای پژوهش و تعریف عملیاتی آنان. 7
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه. 10
2-2 چهارچوب نظری پژوهش... 10
2-3 تعریف سلامت روانی.. 12
2-4 سلامت روانی دانش آموزان. 13
2-5 اهمیت و ضرورت سلامت روانی.. 13
2-6 اهدف سلامت روانی.. 16
2-7 تاریخ توسعه و تکامل بهداشت عمومی در ادوار مختلف: 17
2-8 سلامت روانی از دیدگاه مکاتب مختلف: 19
2-8-1مکتب زیست گرایی: 19
2-8-2 مکتب رفتارگرایی: 19
2-8-3 مکتب انسانگرایی: 19
2-8-4 نظر مکتب روان کاوی در سلامت روانی: 20
2-9 دیدگاه برخی از نظریهپردازان و بزرگان روانشناسی.. 20
2-9-1 انسان بارور..... اریک فروم. 20
2-9-2 انسان خواستارتحقق خود...دیدگاه آبرهام هارولد مزلو. 21
2-9-3 انسان فردیت یافته الگوی کارل یونگ.... 21
2-10 اخلاق و ارتباط آن با بهداشت روانی.. 22
2-11 پیشرفت تحصیلی.. 23
2-12 علل و عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی.. 24
2-13 آزمونهای پیشرفت تحصیلی.. 26
2-14 انگیزش پیشرفت تحصیلی.. 26
2-15 پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج از کشور. 30
2-15-1 تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور. 30
2-15-2 تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور. 33
فصل سوم : روش پژوهش
3-1 مقدمه. 36
3-2 جامعه آماری.. 36
3-3 روش نمونه گیری.. 36
3-4 ابزار جمع آوری اطلاعات.. 37
3-4-1 پرسشنامه سلامت روانی (28-GHQ). 37
3-5 روش جمع آوری اطلاعات.. 41
3-6 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 41
فصل چهارم : یافته های پژوهش
4-1 آمار توصیفی.. 43
4-2 آمار استنباطی.. 44
فصل پنجم : نتیجه گیری
5-1 مقدمه. 47
5-2 نتایج بدست آمده از فرضیه ها 47
5-3 محدودیتهای پژوهش... 49
5-3-1 محدودیت خارج از اختیار محقق.. 49
5-3-2 محدودیت در اختیار محقق.. 49
5-4 پیشنهادات.. 49
منابع. 51
پیوست ها
پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ). 54
فهرست جداول
جدول( 3-1): جدول همبستگی زیر مقیاس های GHQ -28 .. 40
جدول (4-1): میانگین متغیرهای سلامت روان افراد مورد مطالعه . 43
جدول (4-2) تفاوت بین نمرات دانش آموزان در هر یک از متغییرهای سلامت روان .. 43
جدول (4-3): رابطه بین معدل ترم های تحصیلی دانش آموزان و هریک از متغیرهای سلامت روان .. 44
جدول (4-4) : رابطه بین سن دانش آموزان و هریک از متغیرهای سلامت روان .. 45
چکیده
شادابی ، نشاط و احساس خوشبختی یکی از موهبت های الهی است که در سایه تندرستی و سلامت روانی به انسان عطا شده است . علاوه بر آن سلامت روانی یکی از مهم ترین عوامل موثر در ارتقاء و تکامل انسان ها محسوب می شود . این امر در دانش آموزان از اهمیت بسیاری برخوردار است . بر این اساس ، سوال های اساسی تحقیق آن است که آیا بین سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد و هم چنین بررسی رابطه بین سن و سلامت روانی از دیگر اهداف این پژوهش است . پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و نمونه آن شامل 212 نفر از دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان مشکین شهر می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند . برای جمع آوری داده های مورد نیاز و سنجش متغیرهای تحقیق از پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ - 28) استفاده شده است . علاوه بر این برای سنجش عملکرد تحصیلی ، معدل دانش آموزان جمع آوری شده است . اطلاعات از طریق آزمون همبستگی پیرسون و اسپرمن و با استفاده از آزمون های t استیودنت ، تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل و محاسبه می شوند . نتایج تحقیق نشان می دهد که بین سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی دار مشاهده نشد . بین سن و سلامت روانی رابطه مثبت و معنی دار بدست آمد. نتیجه ی دیگر پژوهش حاضر نشانگر آن بود که بین سلامت روانی دانش آموزان سنوات مختلف تحصیلی تفاوت معنی دار وجود دارد.
واژگان کلیدی: سلامت روانی، پیشرفت تحصیلی، سن، معدل.