30اسلاید
دانلود پاورپوینت جامع وکامل درباره خطا ناپذیر سازی Poka Yoke
پوکا یوکه (خطا ناپذیر سازی) چیست؟
پوکایوکه (خطا ناپذیر سازی) توسط یک مهندس تولید ژاپنی به نام شی جی یو شینگودر سالهای 1961- 1964 ابداع شد. او کسی بود که باعث ایجاد تحولات عظیمی در بسط مفهوم کنترل کیفیت در ژاپن شد. او ابتدا این سیستم را Fool proofing یا اشتباهات احمقانه نام گذاشت که چون برای کارگران خوشایند نبود، نام آن را به Fail safing و سپس آن را mistake proofing یا خطا ناپذیری نامید.
پوکایو که به صورت Poh-Kah Yoh-Key تلفظ می شود و به معنای پوکا (خطاهای غیرعمدی) و یوکه (پرهیز) است.
پوکایوکه تکنیکی است که از هدر رفتن انرژی، زمان و منابع قبل از بروز خطا در آینده، جلوگیری می کند.
اصلی ترین این خطاها، خطاهای نیروی انسانی است. در اکثر موارد خطاهای غیرعمدی نیروی انسانی موجب بروز صدمات و هدر رفتن منابع می شود. اگر بتوان با تکنیکهایی باعث کاهش متغیرها در فرآیند و کاهش خطاهای نیروی انسانی شد، در واقع بازده نیروی انسانی بیشتر تحت کنترل خواهد بود.
پوکایوکه سیستمی است که از هدر رفتن انرژی، زمان و منابع قبل از بروز خطا در آینده، جلوگیری میکند.
اساس پوکایوکه بر احترام به ذکاوت و هوش کارگران مبتنی است. پوکایوکه با حذف کارهای تکراری و فعالیتهایی که وابسته به حافظه و احتیاط هستند، وقت و فکر کارگران را آزاد میکند تا آنها بتوانند وقت خود را به انجام فعالیتهای ارزش آفرین اختصاص دهندو نیز اگر در مبحث ایمنی از آن استفاده شود باعث کاهش حوادث شغلی نیز میشود.
چه عواملی ایجاد کننده خرابیها هستند؟
اغلب خرابیها در یکی از پنج حالت زیر رخ می دهد:
1- در طراحی فرآیندهای استاندارد، رویه های مناسبی رعایت
نشده باشد. مثلاً اگر در عملیات پرسکاری، مسائل ایمنی در نظر گرفته نشود، احتمال وقوع حادثه وجود خواهد داشت.
2- عملاً در بسیاری از عملیات، تغییر پذیری وجود دارد. به عنوان مثال زیاده از حد کار کردن یاتاقان های یک ماشین می تواند موجب ایجاد خرابی باشد که با تعمیر و نگهداری مناسب می توان از بروز خرابیها جلوگیری کرد.
فناوری اطلاعات (به انگلیسی: Information Technology یا IT)، همانطور که بهوسیله انجمن فناوری اطلاعات آمریکا (ITAA) تعریف شدهاست، «به مطالعه، طراحی، توسعه، پیادهسازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصاً برنامههای نرمافزاری و سختافزار رایانه میپردازد». به طور کوتاه، فناوری اطلاعات با مسائلی مانند استفاده از رایانههای الکترونیکی و نرمافزار سروکار دارد تا تبدیل،ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و امن انجام پذیرد. در تعریف دیگری (که به نظر میرسد کاملتر و دقیقتر باشد) فناوری اطلاعات به کلیه فناوریهایی اشاره میکند که در شش حوزه جمعآوری، ذخیرهسازی، پردازش، حفاظت، انتقال و نمایش اطلاعات کاربرد داشته و اثرگذار هستند.
اخیراً تغییر اندکی در این عبارت داده میشود تا این اصطلاح به طور روشن دایره ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد؛ بنابراین عدهای بیشتر مایلند تا عبارت «فناوری اطلاعات و ارتباطات» (فاوا) (Information and Communications Technology) یا به اختصار ICT را به کار برند.
عناصر کاملاً اصلیفناوری اطلاعات متشکل از چهار عنصر اساسی انسان، سازوکار، ابزار و زمان است، به طوری که در این فناوری، اطلاعات از طریق زنجیره ارزشی که از بهم پیوستن این عناصر ایجاد میشود جریان یافته و پیوسته تعالی و تکامل سازمان را فراراه خود قرار میدهد:
انسان: منابع انسانی، مفاهیم و اندیشه، نوآوریسازوکار: قوانین، مقررات و روشها، سازوکارهای بهبود و رشد، سازوکارهای ارزش گذاری و مالیابزار: نرمافزار، سختافزار، شبکه و ارتباطاتساختار: سازمانی، فراسازمانی مرتبط، جهانیفناوری اطلاعات با توجه به نیاز بشر هر روز مورد استفاده بیشتری قرار میگیرد
بسیاری مفهوم فناوری اطلاعات را با کامپیوتر و انفورماتیک ادغام میکنند، این درحالیست که اینها ابزارهای فیزیکی فناوری اطلاعات میباشند نه تمامی آنچه که فناوری اطلاعات پوشش می دهد. سید حامد خسروانی شریعتی در مقالهای در همین زمینه آوردهاست که:" با فرض اینکه فناوری اطلاعات یک سیب باشد، کامپیوتر، شبکه، نرمافزار و دیگر ابزارهای مرتبط با این حوزه همانند دم سیب است که میوه توسط آن تغذیه میگردد، حال این خود سیب است که محصول اصلی است و هدف و نتیجه در آن خلاصه میگردد. "
زمینههای ITامروزه معنای اصطلاح «فناوری اطلاعات» بسیار گسترده شدهاست و بسیاری از جنبههای محاسباتی و فناوری را دربر میگیرد و نسبت به گذشته شناخت این اصطلاح آسانتر شدهاست. چتر فناوری اطلاعات تقریباً بزرگ است و بسیاری از زمینهها را پوشش میدهد. متخصص فناوری اطلاعات وظایف گوناگونی دارد، از نصب برنامههای کاربردی تا طراحی شبکههای پیچیده رایانهای و پایگاه دادههای اطلاعاتی. چند نمونه از زمینههای فعالیت متخصصین فناوری اطلاعات میتواند موارد زیر باشند:فناوری اطلاعات و علوم کتابداری و اطلاعرسانی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. در ایران متولی اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات را وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات میدانند.
ابزارهای نرمافزاری مدیریت خدمات فناوری اطلاعاتبا افزایش چشمگیر تنوع تجهیزات و خدمات مربوط به فناوری اطلاعات، مدیریت خدمات ارائه شده در این حوزه نیز با چالشهای فراوانی روبرو شدهاست. مدیریت رسیدگی به مشکلات و درخواستها، مدیریت تجهیزات و منابع در رابطه با خدمات پشتیبانی فنی و تخصیص آنها به کاربران، و همچنین نظارت، کنترل و برنامهریز در این زمینه از جمله مواردی است که مدیران حوزه فناوری اطلاعات را بر آن میدارد تا برای خود ابزارهای سودمند و کارا تدارک ببینند. از جمله این ابزارها، میتوان به نرمافزارهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات اشاره نمود که میتوانند مدیران و کارشناسان و تکنسینها را در این رابطه یاری نمایند.
فناوری اطلاعات در ایراندر ایران همیشه بحث بر سر متولی اصلی فناوری اطلاعات وجود داشت تا با تغییر نام وزارت پست و تلگراف و تلفن در سال ۱۳۸۲ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مهمتر از آن ایجاد معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، خود را متولی اصلی فناوری اطلاعات در کشور مطرح ساخت. از این سال به بعد توسعه همهجانبهای در این وزارتخانه صورت گرفت تا شرکتها و مراکز متعددی زیر مجموعه آن تشکل یافتند و هر یک از آنها با توانمندیها و فعالیتهای بسیار، تحولات فراوانی را شکل داده و باعث گسترش وضع ارتباطی کشور در بخشهای پست و مخابرات شدند. معاونت فناوری اطلاعات به منظور تدوین راهبردها، سیاستها، برنامههای بلند مدت و اهداف کیفی و کمی بخش توسعه فناوری اطلاعات و ارائه آن به شورای عالی فناوری اطلاعات معاونتی تحت عنوان معاونت فناوری اطلاعات در ساختار سازمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شد؛ و کمکم سازمانهایی مثل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات زیرساخت نیز در این رابطه شکل گرفتند.
فناوری اطلاعات در دانشگاههای ایراندر بیشتر کشورها این دانش در دانشگاهها با عنوان رشته «فناوری اطلاعات» (Information Technology) شناخته میشود، در حالیکه در ایران بر اساس تصمیم سازمان آموزش عالی کشور عنوان «مهندسی فناوری اطلاعات» برای این رشته بکار برده میشود و رشتهای نیز تحت عنوان مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیراً در دانشگاههای ایران تدریس میشود. برای نخستین بار دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام به پذیرش این رشته کرد و اولین فارغالتحصیل آن درمقطع دکتری نیز از این دانشگاه بوده است. در بین دانشکدههای فنی و حرفهای نیز برای نخستین بار دانشکده شهید شمسی پور اقدام به پذیرش این رشته در مقطع کاردانی نمود. همچنین رشتهٔ میانرشتهای دیگری با عنوان رشته «مدیریت فناوری اطلاعات» در دانشگاههای ایران و دیگر کشورها وجود دارد که از ترکیب دو رشته «مدیریت» و «فناوری اطلاعات» به وجود آمدهاست. رشته مهندسی فناوری اطلاعات به چگونگی سازماندهی و ساماندهی دادهها میپردازد و رشته مدیریت فناوری اطلاعات به چگونگی تدوین سیستم و استفاده از دادهها میپردازد.
فهرست مطالب:
فصل اول: مفاهیم پایه فناوری اطلاعات
زمینه های مرتبط با فناوری اطلاعات
مؤلفه های فناوری اطلاعات
تعریف فناوری
تعریف اطلاعات
مفهوم فناوری اطلاعات
تعریف جامع فناوری اطلاعات
ویژگی فنّاوری اطلاعات
فناوری اطلاعات و ارتباطات
تعریف ارتباطات
و...
فصل دوم: جامعه اطلاعاتی و ویژگی های آن
جامعه چیست؟
علم جامعه شناسی
دگرگونی های اجتماعی
منشا تغییرات در جامعه
دسته بندی جوامع بشری
مقایسه جامعه شهری و روستایی
مقایسه ویژگی های جامعه شهری و صنعتی
تاثیر فناوری اطلاعات بر وجوه مختلف جامعه
ویژگیهای جامعه اطلاعاتی
زیر ساختهای فنّی - اجتماعی جامعه اطلاعاتی
و...
فصل سوم: تاثیر فناوری اطلاعات بر جامعه اقتصاد، تجارت، آموزش، کار
فناوری اطلاعات، اقتصاد و تجارت
تاثیر فناوری اطلاعات برآموزش
آموزش چیست؟
اجزای سیستم آموزشی
آموزش الکترونیکی
طبقه بندی آموزش الکترونیکی
سیستمهای مدیریت آموزش الکترونیکی
ویژگیهای اصلی آموزش الکترونیکی
و...
فصل چهارم: تاثیر فناوری اطلاعات بر جامعه تولید
فناوری اطلاعات و تولید
سیر تاریخی در تولید
رویکرد CIM در تولید
رویکرد CIB در تولید
تقویت نقش فناوری اطلاعات در تولید
دیدگاه بنگاههای شبکه ای
مزایای استفاده از فناوری اطلاعات در تولید
هوش مصنوعی در تولید
فناوری اطلاعات و ERP
و...
فصل پنجم:
تاثیر فناوری اطلاعات بر جامعه دولت، جنگ، سازمان
تاثیر فناوری اطلاعات بر دولت و حکومت
تعریف دولت الکترونیکی
برخی از خدمات دولت الکترونیکی
بخش های دولت الکترونیکی
و...
فصل ششم: نیروی کار فناوری اطلاعات، سواد اطلاعاتی
نیروی کار IT کیست؟
معیار جداسازی نیروی کار IT از سایر شاغلین
طبقه بندی نیروی کار IT
مهارتها و دانش مورد نیاز نیروی کار ICT
ارتباط طبقات شغلی ICT با تحصیلات
و...
فصل هفتم: معماری فناوری اطلاعات در سازمان سیستمهای اطلاعاتی
معماری اطلاعات
الگوی معماری اطلاعات
جایگاه الگوی معماری اطلاعاتی
اطلاعات، دانش، داده
نقش سیستمهای اطلاعاتی در سازمان
و...
فصل هشتم: بانک های اطلاعاتی
ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات
بانک دادهها (اطلاعاتی) یا پایگاه دادهها چیست؟
اجزای اصلی بانکهای اطلاعات رابطهای
ارتباط بین موجودیتها
نمودار EER
انواع ارتباط
و...
فصل نهم: SQL
SQL چیست؟
مروری بر SQL
انواع متغیرها
عملگرها
تعریف دامنه
تعریف بانک
و...
فصل دهم: معماری کامپیوتر
مراحل عملکرد یک CPU در کامپیوتر
ویژگیهای یک CPU در کامپیوتر
قانون مور
انواع معماری کامپیوتر
انواع حافظه
و...
فصل یازدهم: سیستم عامل
انواع سیستم عامل
طبقه بندی سیستم عاملها بر اساس نوع عملکرد
و...
فصل دوازدهم: شبکه های کامپیوتری
شبکه کامپیوتری
شبکه ها از نظر اندازه
مقایسه شبکه ها از لحاظ فاصله
انواع شبکه از نظر توپولوژی اتصال
اجزای شبکه
و...
این پاورپوینت در31 اسلاید تهیه و تنظیم شده است.
با بکارگیری تصاویر جالب و جذاب و دسته بندی مطالب سعی کرده ایم
یادگیری مطالب را برای دانش آموزان عزیز تسهیل بخشیم .
با انتخاب این پاورپوینت از تدریس و آموزش لذت خواهید برد.
بدیهی است عناوین و مطالب و اسلایدها توسط دبیران مجرب و دلسوز در
جهت گسترش علم و دانش روزافزون همه دانشجویان با ظرافت خاص جمع آوری شده است
قسمتی ازمتن پاورپوینت:
یکی قطره باران ز ابری چکید خجل شد چو پهنای دریا بدید
که جایی که دریاست،من کیستم گراو هست،حقا که من نستم
چو خود ر ا به چشم حقارت بدید صدف در کنارش به جان پرورید
سپرش به جایی رسانید کار که شد نامور لو لو شا هوار
بلندی از آن یافت کاوپست شد در نیستی کوفت تا هست شد
خارکش پیری با دَلق دُرُشت پشتهای خار همی برد به پشت
دَلق: پوستین، جامهدرویشی، دُرُشت: زبر، زمخت، خشن، ضخیم ضدنرم
همی برد: می برد ( کاربرد قدیم ماضی استمراری) " پشته و پشت ": آرایه ی "جناس" دارند.
معنی : خارکش پیری با لباس زبرِ فرسوده، پشته خاری را بر پشت خود حمل می کرد.
لنگلنگان قدمی برمیداشت هر قدم دانه شکری میکاشت
لنگلنگان: در حال لنگیدن دانه ی شکر: شکرگزاری را به کاشتن دانه تشبیه کرده است.
معنی بیت: در حالی که می لنگید و راه می رفت ؛ با هر قدم خدا را سپاس می گفت.
کای فرازنده این چرخ بلند! وی نوازنده دلهای نژند!
فرازنده: افرازنده، بلند کننده، برپا کننده نوازنده: آنکه نوازش و مهربانی کند. لطف کننده
نژند: اندوهگین، پژمرده، غمناک، سرد و بی روح
معنی بیت: ای خدایی که این روزگار و آسمان رابرافراشته ای و ای کسی که آرامش دهنده ی دلهای غمگین هستی.
کنم از جَیب نظر تا دامن چه عزیزی که نکردی با من
جَیب: یقه پیراهن، گریبان ، مجاز سر عزیزی: ارجمندی ، احترام
"از جَیب تا دامن نظر کردن" کنایه از: ”به تمام وجود از سر تا پا اندیشیدن"
معنی بیت: وقتی که ازسر تا پای خودرا نگاه می کنم، می اندیشم، می بینم که همه نوع بزرگواری و ارجمندی را در حقّم کرده ای.
فرمت فایل : پاورپوینت
تعداد اسلاید : 65 اسلاید
پیشگفتارمتن بالا فقط تکه هایی از محتوی متن پاورپوینت میباشد که به صورت نمونه در این صفحه درج شدهاست.شما بعد از پرداخت آنلاین فایل را فورا دانلود نمایید