- مقدمه: بررسی اهداف آموزش و پرورش در سطح جهان و در ایران، به خوص در پنج سال دوم (طرح کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران) اراده و تعقل خویش منطقی و خلاق بیندیسد و به جای وابستگی و استفاده از دست آوردهای اقتصادی و فرهنگی دیگران، مولد دانش، تکنولوژی و فرهنگ مناسب برای زندگی مستقل، فعال و خلاق در عصر دانایی باشند.این موضوع اخیراً توجه بسیاری از دانشمندان و مسئولان کشورهای مختلف به ویژه ممالک در حال توسععه را به خود جلب کرده است به نحوی که تغییر نظام آموزش و پرورش از نظری صرف به نظری توام با عمل پرورش افراد پویا و خلاق به جای افراد ایستا مورد توجه خاص قرار گرفته است.شناسایی و به عرصه ظهور رسانیدن برخی از استعدادهای انسانی که تاثیرات عمیقی بر جامعه می گذارد از جمله خالاقیت تفکر، مساله یابی از مهم ترین اهداف آموزش و پرورش این قرن خلاقیت است
خلاقیت چیست؟
اکثر مردم کلمه خلاق را به اشتباه به عنوان مترادف کلمه پر استعداد و باهوش به کار می برند.منظور آن ها این است کودکی که دارای استعداد غیر معمول در بعضی از زمینه ها باشد و یا از هوش بالایی برخوردار گردد کودک خلاقی است، اما خلاقیت همان استعداد یا هوش نیست.در سال های دهه ی 1920 هزاران دانش آموز در کالیفرنیا مورد آزمایش قرار گرفته اند که تنها چند صد نفر از آن ها با استعداد یا سرآمد شناخته شدند و پیشرفت این کودکان با هوش و سرآمد در سراسر زندگی بزرگسالی مورد پیگیری قرار گرفت تا ساال 1970 یعنی در طول 50 سال حتی یکی از این افرا به خاطر خلاقیت در هیچ زمینه ای معروف نشده اند، هم چنین محققین خلاقیت متوجه شده اند که هم خلاقیت سطح بالا و هم خلاقیت سطح پایین در کودکان هوشبهر بالا و کودکان هوشبهر متوسط دیده می شود، پس خلاقیت همان هوش و یا بااستعداد بودن نیست و صرفا تقلید و یا حفظ کردن نمی باشد.هر چیزی که مردم انجام می دهند و یا می گویند می تواند خلاقیت به حساب آید در صورتی که دارای این دو ضابطه باشند
فرمت فایل word
تعداد صفحات 42
دارای فهرست مطالب
آماده پرینت گرفتن
فهرست
1- مقدمه: 1
2-خلاقیت چیست؟. 2
2-1 فرآیند خلاقیت دارای پنج مرحله است: 3
2-2 تفکر خلاق: 4
2-3 عوامل موثر در خلاقیت: 5
2-4 ویژگی های افراد خلاق.. 7
2-5 ویژگی های دانش آموزان خلاق.. 8
2-6 هوش و خلاقیت... 11
2-7 خلاقیت و پیشرفت تحصیلی.. 11
3- شخصیت چیست؟. 13
3-1 عوامل موثر بر شخصیت: 14
3-1-1 عوامل زیستی شخصیت : 15
الف : جنس... 15
ب : سن.. 18
ج- عوامل عصبی – غددی.. 18
3-1-2 عوامل اجتماعی شخصیت : 19
الف: تعلیم و تربیت... 19
ب: نقش اولین سالهای زندگی.. 20
3-2 فرآیندهای اصلی در رشد شخصیت... 25
3-3 نظریه فروید در مورد شخصیت: 27
3-4 روش های سنجش شخصیت: 33
4- پنج عامل شخصیت... 34
عامل اول: برونگرایی (E)
صفات مرتبط با برونگرایی: 35
عامل دوم: روان رنجورخویی (N)
صفات مرتبط با روان رنجور خویی: 35
عامل سوم: گشودگی 36
صفات عامل گشودگی: 36
عامل چهارم: توافق (A)
صفات عامل توافق: 37
عامل پنجم: وظیفه شناسی (C)
صفات عامل وظیفه شناسی: 37
منابع: 38