
دانلود گزارش کارآموزی تعمیرات و رده تست میانی قطعات هواپیما
دانلود گزارش کارآموزی تعمیرات و رده تست میانی قطعات هواپیما فصل اول معرفی و تاریخچه فعالیتها مراکز اویونیک و موتور و بدنه مراکز آنالیز روغن و شارژ با اجرای مرکز کالیبراسیون مرکز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه دپارتمان مهندسی دپارتمان بازرگانی فصل دوم شاپ الکتریک شاپ رادار فصل سوم VIBRATION MONITORING AN-74 تست با تست تر F.D.R عملکرد F.D.R Decodeکردن اطلاعات خصوصیات protection unit تست با تست تر 5912 T Unit تست با تستتر تست با تست تر ECS پالسهای دریافتی از سنسور HP کامپیوتر دیجیتال تست با تست تر تست تر یونیت الکترونیکی نشاندهنده VIBRATION تست با تست تر چک در هواپیما چک در آزمایشگاه ADJUST OF 59- 6M-6 WITH Y B-1 Test Unit تست معرفی و تاریخچه فعالیتها شرکت خدمات هواپیمایی پارس در سال 79 بعنوان تنها مرکز تعمیر و نگهداری پرندههای شرقی در ضلع شمال غربی فرودگاه مهرآباد ایران با مساحتی بالغ بر 17 هزار مترمربع مشتمل بر دو آشیانه تعمیراتی ، 20 شاپ تخصصی، 2 مرکز مدرن کالیبراسیون و 3 انبار قطعات و ابزار مجهز تاسیس گردیده است و در این راه با دریافت گواهینامههای معتبر و کسب نمایندگی های انحصاری شرکتهای معتبر هوایی با تامین نیازمندی هایی مانند تهیه قطعات و یونیتهای هوایی، اورهال و خرید موتورهای شرقی ، برگزاری دورههای تخصصی و سیمولاتور پرندههای شرقی، انجام بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما، تعمیرات و انجام چکهای دورهای و زمانی پرندههای شرقی، توانسته است خدمات شایان ذکری به صنایعی همچون نهاجا، نهسا، ناجا ، ندسا، پنها، ایران ایرتور، کیش ایر، کاسپین، آریا ایرو صافات عرضه نماید و در همین راستا آماده خدمت رسانی در زمینه فعالیتهای ذیل می باشد 1- تعمیرات و چکهای دورهای پرندههای شرقی 2- تأمین قطعات پرندههای شرقی 3- طراحی و ساخت تسترهای هوایی 4- اورهال بالگرد MI-171و هواپیمایی سوخو 25 5- آموزش سیمولاتور پرندههای شرقی مانند بالگرد MI-171و آنتونف 74 6- کالیبره تجهیزات اندازهگیری 7- برگزاری دورههای آموزشی تخصصی معبر مانند Airworhiness مراکز اویونیک و موتور و بدنه شاپ موتور پریز و دی پریزر و موتور، تعمیرات و بالانس دینامیک فن، تنظیم و تعمیر استارتر موتور و . . . . شاپ بدنه و سیستم شارژ کپسول اکسیژن هواپیما، تعمیر سیستم جلوگیری از یخ زدگی در هواپیما. تنظیم سطوح فرامین و کنترل، تعمیرات بال و بدنه، تعمیرات باک سوخت، چک سیستمهای اکسیژن، تعویض شیشه هواپیما (AN-74) شاپ ناوبری و ارتباطات تعمیرات و تنظیمات سیستم های ناوبری و فرود، ناوبری shoran، AFD، AFS، ارتباطات رادیوی UHF، VHFو سیستم HF شاپ پالس و رادار تعمیرات و تنظیمات رادار هواشناسی، داپلر ، ارتفاع سنج رادیویی، تجهیزات سنجش فاصله شاپ اتوپایلوت و کامپیوتر تعمیرات و تنظیمات جایر و عمودی، افقی سمتی ، HSI، FDI، RMI، Yaw damper، کامپیوتر ، سیستم جهت نما، GPS شاپ آلات دقیق تعمیرات و تنظیمات نمایشگر سرعت، Air data computer، سیستم اخطار نزدیک شدن به زمین، نمایشگر ارتفاع و اختلاف فشار، K3-63 شاپ الکتریک تعمیرات و تنظیمات سیستمهای FDR، اطفای حریق اتوماتیک، vibration، کنترل سطوح فرامین پرواز، تهویه هوا، سیستمهای الکتریکی و منابع تغذیه و مقایسه کننده موتورها، نشان دهنده دور موتور، نشان دهنده مقدار جریان سوخت. مراکز آنالیز روغن و شارژ باطری مرکز آنالیز روغن در صنایع هوایی به منظور اطمینان از صحت عملکرد سیستمهای گرداننده، موتور و متعلقات و همچنین سیستم هیدرولیک باید در طی زمانهای معین روغن سیستمهای هواپیما در آزمایشگاههای آنالیز روغن مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس نتایج حاصله تصمیم گیری شود. از طرفی به دلیل اینکه یکی از عواملی که در بروز سانحه هر پرنده مورد بررسی قرار میگیرد سوابق آنالیز روغن آن پرنده میباشد انجام آنالیز روغن و ثبت و نگهداری سوابق آن نیز از الزامات ایکائو میباشد. لذا این شرکت با در نظر گرفتن حساسیت کار، با ایجاد نرم افزار و زیر ساختهای مورد نیاز هم اکنون دارای مرکز آنالیز روغن مجهز و پیشرفته با قابلیتهای زیر می باشد 1- تعیین نقطه اشتعال (Flash paint) 2- تعیین ویسکوزیته (Viscosity)روغن 3- تعیین فلزات و حد مجاز آن در روغن توسط کامپیوتر 4- تعیین میزان آلودگی روغن مرکز شارژ باطری این مرکز توانایی شارژ باطریهای Nickel- codmiumو Lead- acidبا قابلیتهای زیر را دارا می باشد 1- شارژ باطریهای Nickel- cadmium تا حداکثر ظرفیت در کمتر از یک ساعت با استفاده از روش شارژ Reflex. 2- شارژ باطریهای Nickel- cadmiumبا استفاده از روش های جریان ثابت تک مرحله و دو مرحلهای با ظرفیتهای 11 و 19 و 20 و 22 سل 3- شارژ باطرییهای lead- acidبا استفاده از روشهای جریان متغیر، جریان ثابت و تک مرحلهای دو مرحله ای با ظرفیتهای 3 و 6 و 12 و 14 سل مرکز کالیبراسیون امر کالیبراسیون همواره یکی از دغدغههای صنعت در خصوص تجهیزات اندازهگیری بوده است ، زیرا ادامه حیات هر تستر اندازهگیری بستگی به اعتبار کالیبره آن دارد. در واقع در صنایعی که از تجهیزات و ابزار آلات اندازهگیری در فرآیند ارائه خدمات استفاده میشود اعتبار خدمات آن صنعت بستگی به کالیبره بودن تجهیزات آن دارد. صنعت حساس هوایی نیز از این امر مستثنی نبوده و از الزامات سازمانهای هواپیمایی کشوری برای ارائه خدمات استاندارد کالیبره بودن تجهیزات میباشد در همین راستا این شرکت طی یک برنامه ریزی هدفدار با تامین زیر ساختها و اخذ مجوز و آموزشهای مورد نیاز، هم اکنون دارای 2 مرکز کالیبراسیون الکترونیک و الکترومکانیک مدرن و مجهز به دستگاههای Fluke, Marconi, Hpو پنوماتیک میباشد و آماده ارائه خدمات در استانداردهای ثانویه به شرح ذیل است 1- کالیبره و تعمیرات اساسی دستگاههای الکترونیک و مایکرو ویو شامل انواع سیگنال و سوئیپ ژنراتور انواع مدولاسیون متر انواع سیگنال سورس انواع فرکانس متر/ شمارنده / زمان سنج انواع مولتی متر، آمپر متر. ولت متر و RLCمتر 2- کالیبره تجهیزات الکترومکانیکی شامل پیتوت استاتیک، هیدرولیک، اکسیژن ترکمتر و String gage 2- کالیبره تعمیر کلیه تسترهای الکترونیکی و الکترومکانیکی پرندههای شرقی بالاخص تسترهای هواپیمایی AN-74 مرکز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه نظر به اینکه همواره با استفاده از اطلاعات ضبط شده F.D.Rو C.V.Rو تجزیه و تحلیل آنها نه تنها میتوان خطاهای خدمه پروازی را بررسی نمود و تمهیدات لازم را جهت جلوگیری از تکرار آنها معمول داشت بلکه می توان به بعضی از اشکالات فنی در حین پرواز دسترسی پیدا کرد که با تحلیل آنها می توان پیشگیریهای مناسب را جهت جلوگیری از حوادث و سوانح هوایی اتخاذ نمود از طرف دیگر با توجه به الزام سازمان هواپیمایی کشوری و رویکرد شرکت به ایجاد سیستمهای ارزیابی عملکرد پرواز، با ایجاد زیرساختهای لازم و برگزاری آموزشهای مورد نیاز هم اکنون این شرکت دارای مرکز توانمند و مجهز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری پرنده های MI-171, SU-24, SU-25,IL-76 (MD&TD),AN-74 (T&TK)200 YAK 42و COMOF 32با تواناییهای ذیل میباشد 1- بازخوانی اطلاعات موجود در جعبه سیاه پرنده 2- تعمیر و نگهداری و سرویس دستگاههای ضبط کننده اطلاعات 3- طراحی و پیاده کردن Calibration chartمخصوص به اطلاعات سنسورهای هر یک از پرندههای فوق 4- بازخوانی و ویرایش اطلاعات ضبط شده بر روی voice Recorderپرندههای شرقی و تهیه کپی بر روی کاست و CD 5- آنالیز و ویرایش صوتهایی که با کیفیت پایین ضبط شده است. 6- طراحی و ساخت نرم افزار و سخت افزار مورد نیاز برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه و سیستم ضبط صوت بصورت مجزا بر روی flash memoryدر جهت افزایش سرعت و دقت ضبط و بازخوانی اطلاعات. دپارتمان مهندسی 1- مهندسی ساخت تدوین رویهها و فرآیندهای مهندسی طراحی و ساخت تسترهای هواپیمایی از قبیل تستر رادار Buran 74، تستر رادار رنگی RDR 1400، تستر spo-8، تستر spo، تستر رادیویی p- 828، تستر هدست، تستر GPS، تستر منبع تغذیه ، تستر vibration ساخت قطعات هواپیمایی از طریق مهندسی معکوس 2- مهندسی تعمیرات طراحی و نصب تجهیزات جدید بر روی هواپیما از قبیل رادار رنگی rdr 1400و rdr 2000، سیستم gns 430، gns 530، سیستم FDRکمکی بر روی Flash memory تهیه دستور العملها و سرویس بولتنهای فنی بهینه سازی بر روی سیستمهای هواپیما انجام پروژههای مهندسی تعمیرات عظیم و ارزشمندی مانند اورهال هواپیمایی سوخو 25، اورهال بالگرد MI- 171
عنوان انگلیسی:
Nonlinear finite element analysis and modeling of a precast hybrid
beam–column connection subjected to cyclic loads
عنوان فارسی:
تحلیل و مدلسازی المان محدود غیرخطی اتصال هیبریدی تیر به ستون پیش ساخته تحت بارهای تناوبی
رشته : عمران
تعداد صفحات مقاله اصلی:22 صفحه (pdf)
تعداد صفحات ترجمه: 49صفحه (word)
سال انتشار:2010
مجله
Applied Mathematical Modelling
Volume 34, Issue 9, September 2010, Pages 2562-2583
Abstract:
In this work, a detailed three-dimensional (3D) nonlinear finite element model is developed to study the response and predict the behavior of precast hybrid beam–column connection subjected to cyclic loads that was tested at the National Institute of Standards and Technology (NIST) laboratory. The precast joint is modeled using 3D solid elements and surface-to-surface contact elements between the beam/column faces and interface grout in the vicinity of the connection. The model takes into account the pre-tension effect in the post-tensioning strand and the nonlinear material behavior of concrete. The model response is compared with experimental test results and yielded good agreement at all stages of loading. Fracture of the mild-steel bars resulted in the failure of the connection. In order to predict this failure mode, stress and strain fields in the mild-steel bars at the beam–column interface were generated from the analyzed model. Such fields of stresses and strains are hard to measure in experimental testing. In addition, the magnitude of the force developed in the post-tensioning steel tendon was also monitored and it was observed that it did not yield during the entire loading history. Successful finite element modeling will provide a practical and economical tool to investigate the behavior of such connections.
Keywords:
Computational mechanics
Finite element analysis
Precast concrete connections
Hybrid frame connection
Mild-steel bars
Cyclic loads
Contact elements
تحلیل و مدلسازی المان محدود غیرخطی اتصال هیبریدی تیر به ستون پیش ساخته تحت بارهای تناوبی
چکیده
در این تحقیق، به منظور بررسی پاسخ و پیش بینی رفتار اتصال تیربه ستون هیبریدی پیش ساخته تحت بارهای سیکلی (متناوب)، یک مدل دقیق سه بعدی المان محدود غیر خطی ، توسعه داده شده است که در آزمایشگاه موسسه ملی استانداردها و تکنولوژی (NIST) مورد آزمون قرار گرفت. مفصل پیش ساخته با استفاده از المان های صلب سه بعدی مدلسازی شده اند و المان های تماسی هم سطح (رویه به رویه) بین وجه های تیر/ستون و رابط ها در نزدیکی و مجاروت اتصال قرار گرفتند. این مدل، اثر پیش کشش را در لایه پس کشیده و رفتار غیرخطی مواد و مصالح بتنی در نظر می گیرد. پاسخ مدل با نتایج تست تجربی مقایسه شد و در تمامی مراحل بارگذاری همبستگی خوبی را نشان داد. گسیختگی میلگردهای فولادی نرم منجر به شکست اتصال گردید. به منظور پیش بینی این حالت، میدان های تنش و کرنش در میلگرد های فولادی نرم در رابط تیربه ستون ، از مدل تحلیل شده استفاده شد. چنین میدان های تنش و کرنش، برای اندازه گیری تست تجربی سخت و مشکل هستند. علاوه بر این، مقدار نیروی گسترش یافته در تاندون فولادی پس کشیده (پس کشش) نیز کنترل و در نظر گرفته شد و مشاهده شد که در طول کل مرحله بارگذاری به نقطه تسلیم نمی رسد. مدلسازی المان محدود موفقیت آمیز ، ابزاری عملی و اقتصادی را برای بررسی رفتار چنین اتصالاتی ارائه خواهد کرد.
کلمات کلیدی:
مکانیک محاسباتی، تحلیل المان محدود، اتصالات بتنی پیش ساخته، اتصال قاب هیبریدی، میلگرد های فولادی نرم، بارهای سیکلی (متناوب)، المان های تماسی
فهرست مطالب
1- مقدمه. 3
2- مدل ریاضی.. 7
3- توسعه مدل المان محدود سه بعدی.. 10
4- شکل هندسی.. 11
5- انواع المان ها 14
5-1- معیار شکست بتن.. 21
6- خواص مواد، مش بندی، شرایط مرزی و بارها (نیروها). 24
6-1- خواص مواد. 24
6-1-1- مش بندی.. 30
6-1-2- شرایط مرزی.. 30
6-1-3- بارها (نیروها). 32
6-2- راه حل غیر خطی و معیار همگرایی.. 34
7- نتایج و بحث.. 35
7-1- مقایسه نتایج عددی و تجربی.. 35
7-2- رفتار اتصال.. 40
7-3- گسیختگی و خستگی کم سیکل میلگردهای فولادی نرم. 43
7-4- رفتار تاندون پس کشیده. 46
7-5- خلاصه و نتیجه گیری.. 46

تعدادصفحات :32
فرمت :WORD
پیش از سخن گفتن از این جنبه مهم در سیره پیامبر(ص)، بهتر آن میبینیم چند نکته زیر را یادآور شویم: یکم: عاطفه، بخش مهمی از شخصیت بشری را تشکیل میدهد و واقعگرایی، به عنوان مهمترین ویژگی عمومی اسلام، ایجاب میکند آنرا مورد توجه قرار دهیم و در راستای تحقق ثمرات مورد انتظار، رهنمونش سازیم؛در اینجاست که میبینیم حضرت علی (علیه السلام) در توصیف هماهنگی موجود میان عوامل تشکیل دهنده شخصیت انسانی یعنی عقل، اندیشه، عاطفه، حواس و رفتار، میفرماید: «خردها، راهبر و پیشوای اندیشهها و اندیشهها، راهبر و پیشوا
پیش از سخن گفتن از این جنبه مهم در سیره پیامبر(ص)، بهتر آن میبینیم چند نکته زیر را یادآور شویم:
یکم: عاطفه، بخش مهمی از شخصیت بشری را تشکیل میدهد و واقعگرایی، به عنوان مهمترین ویژگی عمومی اسلام، ایجاب میکند آنرا مورد توجه قرار دهیم و در راستای تحقق ثمرات مورد انتظار، رهنمونش سازیم؛ در اینجاست که میبینیم حضرت علی (علیه السلام) در توصیف هماهنگی موجود میان عوامل تشکیل دهنده شخصیت انسانی یعنی عقل، اندیشه، عاطفه، حواس و رفتار، میفرماید: «خردها، راهبر و پیشوای اندیشهها و اندیشهها، راهبر و پیشوای دلها و دلها، راهبر و پیشوای حواس و حواس، راهبر و پیشوای اندامهای آدمیاند.»[1] و بدین ترتیب، ریشههای رفتار آگاهانه انسان را با دقت بازمیگوید.
اسلام در همه این مراحل، تمامی تلاش و کوشش خود را در جهت پرورش انسان بهکار میگیرد:
الف ـ عنصر خردورزی غریزی را در انسان میپروراند و او را به تأمل و تدبر و تعقل و استدلال و نظر و امثال آنها، سوق میدهد.
ب ـ بر روشهای منطقی روند خردورزی انگشت میگذارد و از هر شیوه مغایر با گفتوگوی سالم و درستی که نتایج آنرا مورد خدشه قرار میدهد، دوری میجوید.
ج ـ عنصر عاطفی را میپروراند و آنرا با عشق ناب و اصیلی نسبت به پرشکوهترین محبوب یعنی پروردگار متعالی که جامع همه گونه کمال مطلق است، سیراب میسازد و عاطفه را به اوج والایی و شکوهش میرساند.
د ـ به شریعت مقدس خود، فطرت گرایی اصیلی را میبخشد که رفتارها را سامان میدهد و نقشه سعادت و خوشبختی آدمی را ترسیم میکند.
ﻫ ـ اراده قوی و آگاهی را پرورش میدهد که فراتر از هر انگیزه عاطفی برافروختهای، اطمینانمان میبخشد که جهتگیری عاطفه، جهتگیری درستی است و در عین حال آزادی خود در شکل دهی به رفتارها را حفظ میکند و از همین آزادی است که مسئولیت، زاده میشود. ما در شمار آن کسان نیستیم که "اراده" را "عواطف برافروخته" توصیف میکنند وگرنه گرفتار "جبری" میشویم که هم به لحاظ وجدانی و هم از نظر شرعی، غیرقابل قبول است. عواطف و احساسات نیز نقش مؤثر خود را بر اراده و رفتار آدمی دارند و هم از اینروست که اسلام به شیوهها و روشهای گوناگون، بر آن انگشت گذارده است؛ از جمله:
1ـ شیوههای ارشادی مستقیمی که ما را از هواهای لجام گسیخته و طغیانی برحذر میدارند. قرآن کریم میگوید: «أرایت من اتخذ الهه هواه أفانت تکون علیه وکیلا» (سوره فرقان ـ43) (آیا آن کس را دیدی که هوای نفس خود را خدای خویش گرفته است؟ و آیا تو بر او مراقب توانی بود؟)
2ـ شیوههای غیرمستقیم از جمله استفاده از امثال و داستانهایی در ستایش از کسانی چون پیامبران که بر هواهای نفس و اراده خود تسلط یافتند و زمام آنرا در اختیار خود گرفتند.
3ـ ارایه الگوهای عملی از رفتار پیامبراکرم(ص) و دیگر پیشوایان اهل بیت بزرگوار و یاران گرامی آنحضرت که در مکتب وی پرورش یافتند .
4ـ فراخواندن مسلمانان به هرچه پرشکوهتر و والاتر ساختن عشق خود یعنی عشق به خدا، عشق به پیامبر و عشق به اهل بیت پاک و یاران مخلص آن حضرت (ص) که تنها در آنصورت، عواطف و احساسات در منظومهای پرشکوه و هماهنگ با اندیشه و آفریننده کار نیک، سامان میگیرند.
دوم: این روند تربیتی عواطف و احساسات در پی ریشهگیری و تعمیق ایمان به خداوند، جامع همه کمالات و نیز پیوند حداکثری انسان با او از یک سو و پروراندن تصور وی از هستی و زندگی با تأکید بر قرار گرفتن آندو بر اصولی که مهمترین آنها حق، عدالت، عشق و مهر و محبت است و اندیشه و عاطفه پس از قرار گرفتن در این فضا، راه کمال میپویند، از سوی دیگر انجام میپذیرد. سیره پیامبراکرم (ص) و سنت آنحضرت نیز در راستای ریشهای کردن این مفاهیم والا و ارایه تجسم عینی برتری از آنها مطرح میشود. برای توضیح بیشتر اشارهای به این اصول خواهیم داشت:
1ـ حق، راز هستی است
"راغب اصفهانی" در "مفردات" خود ـ با اندکی تصرف ـ میگوید: « حق، مطابقت و سازگاری همچون مطابقت لولای در با گردش پایدار آنست. حق را بر چند وجه گویند:
وجه نخست: برای پیدایش چیزی به علتی برگرفته از اقتضای حکمت . لذا خداوند متعال را "حق" میگویند: «ثم ردوا الى الله مولاهم الحق» (سوره انعام ـ62) (سپس به سوی سرور برحقشان، خداوند برگردانده میشوند.)
وجه دوم: برای پدید آورنده به اقتضای حکمت بهکار میگیرند، لذاست که گفته میشود: خداوند متعال، همه حق است: «وانه للحق من ربک» (سوره بقره ـ 149) ( و بیگمان این فرمان از سوی پروردگارت، راستین است.)
وجه سوم: از اعتقاد به چیزی مطابق با آنچه که در خود دارد، مثل اینکه بگوییم: اعتقاد و باور ما در رستاخیز و ثواب و ...، حق است: «فهدى الله الذین آمنوا لما اختلفوا فیه من الحق» (سوره بقره ـ 213) (... آنگاه خداوند به اراده خویش، مؤمنان را در حقیقتی که در آن اختلاف داشتند، رهنمون شد.)
وجه چهارم: برای کرده و گفته واقع طبق آنچه لازم است و به اندازه لازم و در زمان لازم است. مثل اینکه بگوییم: کردهات حق است. «حق القول منى لأملان جهنم» (سوره سجده ـ 13) ( اما گفته من چنین تحقق یافته است که دوزخ را از پریان و آدمیان همگی پر خواهم کرد.)[2]
میتوان از مجموعه کاربردهای فوق نتیجه گرفت که "حق" در عبارتی فشرده عبارت از «امر واقع یا واقعی» است.
مراد ما از "واقع" نیز همان موجود متعین در واقعیت عینی یا جهان مستقل از تصور ذهنی است؛ مراد از "واقعی" نیز چیزی است که با مقتضیات واقعیت خارجی، مطابقت داشته باشد.
پرشکوهترین تطبیق حق در ذات الهی است؛ زیرا برای فطرت انسانی آنچنان آشکار و واضح است که ایمان به آن، ایمانی کاملاً بدیهی است.
مثلاً انوار خداوند متعال چنان سرواسر هستی را در بر گرفته که در همه چیز، تنها او دیده میشود و لذا همو، حق بیتردید و واقعیت غیرقابل تردید، جلوه میکند.
آفریدهها و تشریعاتی که در قرآن کریم "حق" نامیده شده است، به اعتقاد من صفت حق را از دو وجه زیر بدست آوردهاند:
الف: از این جهت که واقعیتی (ملموس) هستند، همچنانکه در این آیه کریمه دیده میشود: «یوم یقوم الناس بالحق» در اینجا تأکید بر موارد پنهان بر حسّ آدمی و اعطای ویژگی حقانیتی است تا بر ایمان به آن، انگشت گذارده شده باشد .
ب: از این جهت که در چارچوب برنامه کلی خداوند برای جهان هستی پدید آمده و هر جزء آن برای تداوم حرکت هستی ضروری است و در تحقق هدف از آفرینش آن، دخالت دارد؛ همه اشیا اعم از آفریدههای تکوینی یا قوانین و احکام تشریعی، در این بخش قرار میگیرند، خداوند متعال میگوید: «ذلک بان الله نزل الکتاب بالحق» (سوره بقره ـ 176) ( ... بدان رو که خداوند کتاب خود را به حق فرو فرستاده است