نوع فایل: word
قابل ویرایش 120 صفحه
مقدمه:
مردم متعلق به تمدنهای ماقبل تاریخ با این انگیزه مسافرت می کردند که بتوانند غذا به دست آورند، از خطر دوری جویند یا به مناطقی که دارای آب و هوای مساعدتری است نقل مکان کنند. با افزایش مهارت و کسب فنون ، نیاز انسان به زندگی بدوی و خانه بدوشی کاهش یافت و در دوره های بعد انسان با انگیزه تجارت و تهاتر کالا مسافرت می کرد. درحالیکه امپراتوری های عهدباستان در قاره های آفریقا ، آسیا و خاورمیانه رشد می کردند ، ساختار زیربنایی ایجاب می کرد که جاده سازی شود و راههای آبی بوجود آید و برای ساده تر شدن مسافرت وسایل نقلیه تهیه گردد. آغاز مسافرت های رسمی دولتی خود نتیجه مستقیم اقدامات حکام مناطق مختلف بود که نمایندگان خود را به مکانهای دوردست اعزام می نمودند تا جنگ های قبیله ای را اداره کنند و از شهروندان مالیات بگیرند.
در دوره های حکومت خانواده های سلطنتی در مصر مسافرت بیشتر با قصد تجارت و تفریح انجام می گرفت و اینگونه مسافرت ها رونق زیادی یافت. در آن زمان دولتها اقدام به جاده سازی کردند و در نقاط مختلف علامتهایی نصب گردید که نشان دهنده فاصله نقاط بود. یونانیان باستان در امر پیشبرد و توسعه مسافرت و جهانگردی در دو زمینه خاص فعالیتهای چشمگیری کردند. نخست با ضرب سکه و جایگزین کردن آن به جای کالا مشکل مسافران را در امر حمل کالا برای انجام معاملات حل کردند و دوم زبان یونانی در سراسر حوزه مدیترانه رواج یافت و ارتباطات به صورت راحت تری برقرار می شود. فردی به نام پوسانیاس که اهل یونان بود درسال 170 میلادی کتابی به نام راهنمای یونان منتشرکرد که این کتاب مشتمل بر 10 جلد بود و مسافران را راهنمایی می کرد.
امپراطور روم زمانی که به اوج خود رسید، مقامات دولتی و طبقه حاکم روزهای صلح و آرامش را در تفریح بسر می بردند و کسانی که از امپراطوری روم باستان به خارج میرفتند به خرید کالا علاقه نشان می دادند. مسئله پنهان کردن کالاهای گمرکی در آن زمان رواج یافت زیرا 25% واردات به عنوان عوارض گمرکی ضبط می گردید.
تمدنهای آسیایی هم تاریخ بلند بالایی از سیاحت دارند که نمونه های بارز آن وجود تفریحگاههایی در مناطق خوش آب و هوای چین و ژاپن در مناطق تابستانی می باشد.
فهرست مطالب:
بررسی پیشینه پژوهش
قرون وسطی
انقلاب صنعتی
2- 1- 2- تاریخچه سفر و جهانگردی در ایران:
سفر و جهانگردی در ایران باستان
سفر و جهانگردی در دوره اشکانی و ساسانی
سفر و جهانگردی در دوران اسلامی
سفر و جهانگردی در دوران مغول
سفر و جهانگردی در دوران صفوی
سفر و جهانگردی پس از صفویه
3- 1- 2- بررسی دیدگاهها
الف – دیدگاه جهانگردان پیشین
ب – دیدگاه جهانگردان کنونی
ج- دیدگاه کارشناسان جهانگردی در ایران
د – دیدگاه اسلام در زمینه سفر و جهانگردی
2- 2- مفاهیم جهانگردی
جهانگرد
1- 3- 2- اثرات اقتصادی
جهانگردی بین المللی و موازنه پرداختها
جهانگردی و موازنه سرمایه ها
تأثیر جهانگردی بردرآمد ملی
تأثیر تبدیل ارز خارجی
تأثیر جهانگردی براشتغال
جهانگردی به عنوان ابزاری برای توسعه
2- 3- 2- اثرات فرهنگی و اجتماعی
جهانگردان
3- 3- 2- اثرات سیاسی
پیشبرد توسعه اقتصادی
حمایت از صنایع
تأمین درآمد
ایجاد یک محیط با ثبات اقتصادی
تأمین سایر هدفهای سیاسی
4- 3- 2- اثرات جهانگردی بر محیط فیزیکی
4- 2- راهکارهای توسعه گردشگری
1- 4- 2- مدیریت استراتژیک جهانگردی
استراتژی (راهبرد)
تجزیه و تحلیل رقابتی
اجرای راهبردی
2- 4- 2- مدیریت توسعه منابع انسانی
برآورد نیازهای نیروی کار
سیستم اطلاعات منابع انسانی
موسسه های دولتی آموزشهای نظری – عملی جهانگردی وهتلداری
3- 4- 2- مدیریت بازاریابی
نظام اطلاعاتی بازاریابی و تحقیقات
الف) قیمت گذاری گران
ب) قیمت گذاری سطحی
ج) قیمت گذاری نفوذی
د) قیمت گذاری تفاضلی
و) قیمت گذاری برای بقا
هـ) قیمت گذاری برداشت
نظام توزیع درصنعت گردشگری
الف) ماهیت بازار و رقابت
ب) تخصیص منابع
ج) هزینه
نقش واسطه های مسافرتی
4- 4- 2- مدیریت دستگاه دولتی امورجهانگردی و سیستم اطلاعات مدیریت
فعالیتهای مدیریت و توسعه سازمانی
سیاست / استراتژی
توسعه سازمانی
مدیریت برمبنای هدف
فعالیتهای نظارت براجرای قوانین و مقررات
شناسایی نیازها
اصلاحات و تغییرات.
فعالیتهای تحقیق
سیستم اطلاعات مدیریت
نظرسنجی
آثار زیست محیطی
آثاراجتماعی
5- 4- 2- مدیریت توسعه محصول
بخشهای عمده استراتژی کلی که مستقیما به توسعه محصول مربوط هستند عبارتند از
محصول را نمایش می دهد.
این فعالیتها عبارتند از
ب) برنامه اجرایی
ج) تشویق سرمایه گذاری
در این زمینه فعالیتهای زیر انجام شود
6- 4- 2- مدیریت اطلاع رسانی
برنامه های اطلاع رسانی همگانی
تعیین اهداف
تعیین بودجه
بودجه برمبنای دو روش تعیین می شود
الف) درصد میزان فروش
ب) روش عینی و وظیفه
تصمیم گیری درمورد پیام
تصمیم گیری درمورد رسانه
ارزیابی برنامه
بعضی از فعالیتهای اطلاع رسانی همگانی به قرار زیر هستند
فهرست جداول
جدول 1- 2: آمار ورودی جهانگردان خارجی به ایران طی سالهای 1348 تا 1378
جدول 7- 2 ک زمینه های اطلاعاتی برای نظام اطلاعات مدیریت
جدول 2- 2: اثرات مثبت و منفی فرهنگی- اجتماعی
جدول 3- 2: اثرات منفی بالقوه جهانگردی بر محیط فیزیکی
جدول 4- 2: متغیرهای مهم محیطی
جدول 5- 2: اصول بنیادن بازاریابی خدمات
جدول 6- 2: الگوی توسعه گردشگری
جدول 8- 2: الگویی برای سیستم اطلاعات مدیریت
فهرست نمودار:
نمودار 3- 2: چارچوبی برای راهبرد سازمانی
نمودار 8- 2: عواملی که برتصمیمات مربوط به قیمت گذاری تأثیر میگذارند
نمودار 1- 2: طبقه بندی گردشگران
نمودار 2- 2: محور تفریح و فراغت
نمودار 4- 2: ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک
نمودار 5- 2: فرآیند ارزشیابی راهبردی
نمودار 6- 2: برنامه ریزی توسعه منابع انسانی
نمودار 9- 2 شبکه های توزیع گردشگری
نمودار 10- 2: محصول جهانگردی
نمودار 11- 2: روابط متقابل در برنامه ریزی توسعه
نمودار 12- 2: برنامه های اطلاع رسانی همگانی