پروژه جامعه شناسی در مورد رسانه‌ها. doc

پروژه جامعه شناسی در مورد رسانه‌ها. doc

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 110 صفحه

 

مقدمه:

ما از نیمه‌ی دوم قرن بیستم، شاهد ظهور بسیاری از رسانه‌های جدید بوده‌ایم. رسانه‌هایی که بنیان بسیاری از آنها بر سیستم‌های رایانه‌ای استوار بوده است. این رسانه‌های متعاملی و پرتنوع، الگوی عمودی و ساده‌ی انتقال پیام از فرستنده به مخاطب را متحول و به الگویی افقی تبدیل کرده است که در آن مخاطب، ارج و قرب و اختیاری نزدیک به فرستنده دارد.

اما اولین رسانه‌ی رایج مبتنی بر رایانه، بازی‌های رایانه‌ای بودند که شیوع و گسترش آنها، در دهه‌های پایانی قرن بیستم حیرت‌انگیز بوده است. این رسانه، که از تلفیق تلویزیون و رایانه بوجود آمده، کم کم به رقیب پرقدرت خود تلویزیون تبدیل شده و جای آن را در فعالیت‌های بسیاری از مخاطبان، به ویژه کودکان و جوانان گرفته است.

درحالی که تاکنون مطالعات بسیاری درباره‌ی تلویزیون و مخاطبان آن، به ویژه کودکان صورت گرفته است ولی مطالعات درباره‌ی بازی های رایانه‌ای، نسبت به مطالعات تلویزیونی، اندک و ناچیز است، درحالی که به عقیده محققان، اکنون بازی و مفاهیم همراه با آن به یک استعاره‌ی عظیم‌ برای روابط اجتماعی انسانی تبدیل شده است و توانایی بالقوه برای آزادی‌های جدید، خلاقیت جدید و همچنین ظلم و نابرابری‌های جدید را دارد. بنابراین مطالعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای در بستر نظریه‌های ارتباطی، می‌تواند به درک ما از این پدیده‌ی عصر اطلاعات کمک کند.

در این فصل، پس از مروری بر ویژگیهای رسانه‌های جدید، به طرح نظریه‌های ارتباطی با دو رویکرد تکنولوژی و اجتماعی و همچنین نظریه‌های بازی پرداخته می‌شود و پس از بررسی تاریخچه و مفاهیم و ویژگیهای بازی‌های رایانه‌ای، در بخش پیشینه‌ی تجربی تحقیق، به چند تحقیق از کشورهای مختلف درباره‌ی بازی‌های رایانه‌ای اشاره و پس از آن مدل نظری و فرضیه‌های تحقیق ارائه می‌شود.

 

فهرست مطالب:

مقدمه

1-رسانه‌های نو ؛ فصلی جدید در ارتباطات بشری

1-1.ویژگی‌های رسانه‌های نو

2-جمع‌زدایی

3-ناهمزمانی

4-تمرکززدایی

5-ظرفیت باند

6-انعطاف‌پذیری

2-1.تقسیم‌بندی رسانه‌های نو

3-1.رسانه‌های نو؛ ارتباط جمعی یا ارتباط رسانه‌ای؟

1-2.رویکرد تکنولوژیکی

آگاهی

هویت شخصی

یگانگی و کنش متقابل اجتماعی

فراغت

3-نظریه‌های بازی

3-1.نظریه‌ی انرژی اضافی

2-3. نظریه‌ی استراحت و رفع خستگی

3-3.نظریه‌ی پیش‌تمرین

4-3.نظریه‌ی تجدید تکامل

5-3. نظریه‌ی تصفیه و پالایش

«بازی»‌ از نگاه جامعه‌شناسان

1-4. تاریخچه‌ی بازی‌های رایانه‌ای

1-بازی‌های ویدئویی-رایانه‌ای

2-بازی‌های آن‌لاین (اینترنتی)

سبک‌های بازی‌های رایانه‌ای

بازی‌های ماجراجویی

4-4.آثار منفی بازی‌های رایانه‌ای

6-4. بازی‌های رایانه‌ای و مسئله‌ی جنسیت

7-4.بازی‌های رایانه‌ای از دیدگاه اقتصادی

پیشینه‌ای از مطالعات قبلی

1-5.تحقیقات صورت گرفته در خارج از ایران

دیدگاه‌های کودکان هلندی درباره ی بازی‌های رایانه‌ای

الگوی نظری تحقیق (چارچوب متغیرها)

سوالات اصلی تحقیق

منابع

 

 

منابع و مأخذ:

-عصر دوم رسانه‌ها ، مارک‌پاستر ، ترجمه غلامحسین صالحیار ، انتشارات مؤسسه ایران ، چاپ اول 1377

-جامعه‌شناس جامعه‌ی اطلاعاتی، منوچهر محسنی، تهران ؛ نشر دیدار ، 1380

-Evelett M.Rogers, communication Technology: New Media in society, New Yourk: Free press, 1986 , pp.3-6

-تکنولوژی‌های جدید ارتباطی در کشورهای در حال توسعه ، جریس هنوسن و اومانارولا ، ترجمه داوود حیدری ، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ، چاپ اول ، زمستان 1373

-عصر اطلاعات: اقتصاد ،‌جامعه و فرهنگ (ظهور جامعه‌ی شبکه‌ای) ، مانوئل کاستلز ، ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز و حسن چاوشیان ، تهران ؛ طرح نو ، چاپ چهارم ، 1384

-ایران و انقلاب دیجیتال، شهیندخت خوارزمی‌، فصلنامه رسانه ، سال سیزدهم ، شماره چهارم ، زمستان 1381

-تکنولوژی‌های ارتباطی و جامعه اطلاعاتی ، یونس شکرخواه ، تهران: اندیشه ، 1379

-پایان ارتباط جمعی ، استیون اچ‌-چافی و میریام جی‌.متزگر، ترجمه مریم بهادری ، فصلنامه رسانه ، سال دوازدهم ، شماره چهارم ، زمستان 1380 ، صص 52-51

-احمدی ، سیروس. بررسی اثرات اجتماعی بازی‌های کامپیوتری بر دانش‌آموزان پسر کلاس سوم راهنمایی شهر اصفهان ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته جامعه‌شناسی ، دانشگاه اصفهان ، 1377

-پویان‌فر ، علیرضا. تئوری های اولیه بازی ، نیرو و نشاط ، دفتر دوم ، شماره مسلسل 5 ، زمستان 1361.

-اسپادک ، برنارد.آموزش در دوران کودکی، ترجمه محمدحسین نظری‌نژاد ،مشهد ؛ انتشارات آستان قدس رضوی ، چاپ چهارم ، 1372

-احمد وند ، محمدعلی ، روانشناسی بازی ، تهران ؛ انتشارات دانشگاه پیام نور ، چاپ اول ، 1372

-Miller, N.P.,Robinson,D.M., the leisure age, Belmont: wad worth publishing, 1963

-پیاژه، ژان و باربل اینهلدر، روانشناسی کودک، ترجمه زینت توفیق، تهران: نشر نی ، چاپ هشتم ، 1373

-منصور ، محمود ، روانشناسی ژنتیک ؛ تحول روانی از کودکی تا پیری ،تهران: انتشارات رز ، چاپ چهارم ، 1366

-توسلی ، غلامعباس. نظریه‌های جامعه‌شناسی، تهران: انتشارات سمت، چاپ دوم ، 1370

-ادیبی، حسین و عبدالمعبود انصاری، نظریه‌های جامعه‌شناسی، تهران: انتشارات جامعه ، چاپ اول ، 1358

-کوزر، لوییس. زندگی و اندیشه بزرگان جامعه‌شناس ، ترجمه محسن ثلاثی ، تهران: انتشارات علمی ، چاپ سوم ،1370

-provenzo,E.F.Ir.(1991) video kids: Making sense of Nintendo!, Harvard university press.

-بوترابی، مهدی (1379)، بازی‌های کامپیوتری ، خوب ؟ بد؟ زشت؟ ، ماهنامه‌ی رایانه ، شماره 66

-دنیای بازی، ماهنامه بازی‌های رایانه‌ای ، شماره هفتم ، سال دوم ، پانزدهم خرداد 1385 ، (تاپت الف ، پدون پاس! مصاحبه با نفر اول وارکرفت)

-wiki.media websiete (2005) computer Game History in:http:// wiki.medai-culture.org.au/index.php/videogames-history (24/5/2005)

-Dill,k.Dill,J. (1998) "video Game violence: A Review of the Empirical literatare".Aggression and violent Behavior, vol.3(4): 407-428

-Durkin,kevin(1995) computer Games: Their Effects on young people-A Review, sydney ; office of Film and literature classification.

-هالوران، جیمز (1375) نوآوری‌های ارتباطی و پرسش های انتقادی، ترجمه حسن نورانی بیدخت ، فصلنامه رسانه، سال هفتم ، شماره 4 ؛ 31-22

-رجایی ، فرهنگ. (1380) پدیده جهانی شدن ؛ وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی ، ترجمه عبدالحسین آذرنگ ، تهران ؛ آگاه

-Rushkoff, D.(1996) playing the Future. Newyork: Harper collins

-پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای جوانان ایران در سال 1383، سازمان ملی جوانان، 1384

-شمسه ، مجید (1383) ، « بررسی رابطه‌ی استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و ارتباطات میان‌فردی نوجوانان » پایان‌نامه کارشناسی ارشد ارتباطات ، دانشگاه تهران

-دوران ؛ مهناز (1380) « بررسی رابطه‌ی بازی‌های کامپیوتری و مهارت‌های اجتماعی نوجوانان» ، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی ،‌دانشگاه تربیت مدرس

-living stone, sonia(2002) yang people and New media; child hood and the changing media environment, london; sage publlications

-Miller, toby (2006) "Gaming for Beginners" , Tournal of Games and culture, vol.I,N.01 pp.5-12

-Boellstorff, Tom (2006) "A Ludicrous Discipline? ; E thnography and Game studies " , Journal of Games and culture , vol.I.N.1, PP 29-35

-Raessens, Joost (2006) "play ful Identities, or the ludification of culture" , journal of Gamesand culture, vol.I,N.1, pp:52-57

-simon, Bart (2006) "Beyond cyberspationl Flaneurie ; on the Analytic potential of living with Digital Games " , Jourrnal Games and culture, vol.1,N.1, pp:62-67

-yee, Nick (2006) " the labor of Funj How video Games Blur the Boundaries of work and play" , Journal of Games and culture, vol.1,N.1, pp: 68-71

-Leonard, Favid J. (2006) " Not a Hater , Just keepin' It Real ; The Importance of Race-and Gender-Based Game stueies " , Journal of Games and culture, Vol.1, N.1, pp: 83-88

-Lister, Martin, … etal (2005) New Media: a critical introduction, Reprinted , Routleege

-Buckingham, David (2002) "The Electronic Generation? Children and NewMedia" , in: Leah A.Lierrouw and sonica livingtone (Eds.) Handbook of New Media; social shaping and consequences of ICTs, Sage publications.

-Feilitzen, cecilian ron (2000)."Electronic Games, pronography, perceptions" ,pp:13-23, in: ceciliaron Feilitzen and vlla carlsson (Eds.) children in the New media landscape, yearbook from the UNESCO international clearing house on children and violence on the screen, Nordicom, Goteborg university.

-Nikken, Peter (2000) "Boys, Girls and riolent video Games ; the riews of Dutch children " , pp:93-102, in:

-christoffersno, Jan (2000) "the Monster Masscre ; or what is a riolent Rlecrtonic Game:" , pp:27-29, in: - "

-kline, stephen (2000) killing Time ? ; A conadian Meditation on video Game culutre " pp: 35-59, 18:.. "

-Sakamoto, Akira (2000)" video Games and violence ; controrersy and Research in Japan " , pp:61-77, in: -

-casas, Ferran (2000) "perceptions of video Games among spainish Children and parents" , pp:123-125,in: -."

-رتیزر، جورج (1374) ، نظریه‌ی جامعه‌شناسی در دوران معاصر ، ترجمه محسن ثلاثی ، چاپ دوم ، انتشارات علمی.

-ویندال ، لسون و دیگران (1376) ، کاربرد نظریه‌های ارتباطات ، ترجمه علیرضا دهقان ، تهران: مرکز ، مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها

-سورین ، ورنر و جیمز تانکارد (1381) نظریه‌های ارتباطات ، ترجمه علیرضا دهقان ، انتشارات دانشگاه تهران.

-مک‌کوئیل ، دنیس (1382) ، مخاطب‌شناسی ، ترجمه مهدی منتظر قائم ، چاپ دوم ، تهران ، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها

-ذکایی ، محمد سعید (1383) ، جوانان و فراغت مجازی ، فصلنامه‌ی مطالعات جوانان ، شماره 6 ، بهار 1383 ، صص 25-1



خرید و دانلود پروژه جامعه شناسی در مورد رسانه‌ها. doc


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.