پروژه رابطه بین تدریس ویادگیری

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 275صفحه

 

مقدمه:

می‌توان با عمل تدریس کمیت و کیفیت و سرعت یادگیری را افزایش داد و یا شرایط را برای یادگیری اموری که در شرایط معمولی امکان پذیر نیت فراهم نمود.

تفاوت بین تدریس و یادگیری:

یادگیری در همه جا و همیشه و فنی بدون تدریس صورت خواهد گرفت یا در حالی که هر تدریسی یاد داده نمی‌شود.

نظریه‌های دیگری، صرفاً به پدیده‌های یادگیری توجه دارد و همیشه معطوف به شاگرد است؛ به عبارت دیگر، نظریه‌های یادگیر، تبیین کننده‌ی چگونگی یادگیری و توصیف کننده‌ی شرایطی است که با حصول آن‌ها یادگیری صورت می‌گیردو در حالی که نظریه‌های تدریس باید به بیان کننده، پیش‌بینی کننده و کنترل کننده موقعیتی باشد که در آن، رفتار معلم موجب تغییر رفتار آنمی‌شود. نظریه‌های یادگیری راه های یادگیری شاگرد را بیان می‌کند. در صورتی که نظریه‌های ما تدریس توصیف کننده روش‌هایی است که برای، وسیله معلم شاگرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سبب می‌شود که او یاد بگیرد.

نظریه‌های یادگیری بر اثر تحقیقات کشف شده است و توصیف کننده روابط تغییرهای مختلف یادگیری است، در حالی که نظریه‌های تدریس به وسیله علمای تعلیم و تربیت وضع می‌شود.

وقتی که تدریس می‌کنیم، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم؛ اما وقتی یاد می‌دهیم ما شاگردان را به انجام فعالیت‌هایی وادار می‌کنیم.

اگر بخواهیم آن چه درس می‌دهیم یاد بدهیم، باید قادر باشیم شاگردان را درک کنیم و از آن چه در رفتار آنان اثر می‌گذارد آگاهی یابیم. نتیجه این که اگر فعالیتی منجر به یادگیری نشود تدریس نیست.

 

فهرست مطالب:

روش تدریس در مکاتب فلسفی

روش‌های تدریس سنتی

رهنمودها و مهارت‌های عملی

محاسن

محدودیت‌‌ها

تدابیر ارائه و توضیح دادن

مراحل اجرای روش سخنرانی

آمادگی

ب) آمادگی عاطفی

ج) آمادگی از نظر زمان

مقدمه

شناخت علایق و خواسته‌های شاگردان

ایجاد انگیزش

بیان هدف‌های آموزشی و آماده کردن یاد گیرندگان

استفاده از پیش D زمان دهنده

پیش آزمون و فعال کردن آگاهی و اطلاعات شاگردان

متن و محتوای سخنرانی

محدودیت‌ها

ایفای نقش دیگران یا تقلیدی

نمایش اجتماعی

رهنمود‌ها و مهارت‌های عملی

محاسن

محدودیت‌ها

تعریف مفهوم و ویژگی‌های آن

تعریف اصل

کاربرد اصول

مراحل روش تدریس یاد سپاری

روش‌های تدریس فعال

ویژگی‌های روش سقراطی

محاسن

محدودیت‌‌ها

روش پرسش و پاسخ بر سه اصل متکی است

مهارت «فرصت سئوال»

محاسن «فرصت سئوال»

محدودیت‌ها

انواع روش مباحثه‌ای

شخصیت معلم در روش بحث گروهی

رهنمودها و مهارت‌های عملی

راهنمایی معلم به شاگرد می‌تواند در محدوده‌های زیر باشد

ویژگی‌های روش اکتشافی

مراحل روش اکتشافی

آموزش دادن درس

محاسن

مراحل اجرای روش نمایشی

انواع گردشهای علمی از نظر زمان

مراحل گردش علمی

نکات مهم در گردش‌های علمی

محدودیت‌ها

مفاهیم اساسی روش تدریس ایفای نقش

شرکت کنندگان در روش ایفای نقش

روش یادگیری در حد تسلط

مراحل روش یادگیری در حد تسلط

محدودیت‌ها

مراحل روش واحدها

انواع روش‌ها

محاسن

ویژگی‌های روش پروژه

مراحل روش پروژه

محاسن

مراحل روش با روش مغزی

تشکیلات جلسه بارش مغزی

اصول زیر بنای روش بدیعه‌پردازی

مراحل روش بدیعه‌پردازی

کاربردهای روش بدیعه‌پردازی

مفاهیم اساسی روش فراشناخت

عناصر فراشناخت

کنترل اجرای رفتار

مرحله‌ی برنامه‌ریزی

اهداف اساسی روش

مشارکتی

رویکردهای مختلف روش مشارکتی

ویژگی‌های خاص روش مشارکتی

مراحل روش مشارکتی

مراحل روش تدریس آزمایشگاه‌ها

مراحل روش 5E

ویژگی‌های محیط کلاس در روش همیاری

مراحل روش همیاری

محدودیت‌ها



خرید و دانلود پروژه رابطه بین تدریس ویادگیری


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.