مبانی نظری و پیشینه رابطه کنترل عواطف و سلامت روانی با عملکرد تحصیلی

مبانی نظری و پیشینه رابطه کنترل عواطف و سلامت روانی با عملکرد تحصیلی

مبانی نظری و پیشینه رابطه کنترل عواطف و سلامت روانی با عملکرد تحصیلی

80 صفحه

همراه با منابع

انواع عواطف در دوره نوجوانى

عواطف در دوره نوجوانى به امور خاصى تعلّق مى گیرد که شاید در ابتداى امر متناقض به نظر برسند؛ مثل ترس و خشم که نوجوان از طرفى مى ترسد و از طرف دیگر خشم مى کند.

الف ـ ترس: برخى تحقیقات نشان مى دهد که نوجوان در اوایل بلوغ هنوز برخى ترس هاى کودکى را دارد؛ مثل ترس از اشباح که به تدریج، این ترس ها را از خود دور مى کند. موضوع ترس در نوجوانى ممکن است این موارد باشد:

1- ترس هاى مدرسه اى؛ مثل ترس از امتحان، کوتاهى در انجام تکالیف، تمسخر و استهزاى معلمان و هم کلاسان و اجبار به شرکت در بحث گروهى و سخنرانى؛

2- ترس هاى بهداشتى که به شکل ترس از حوادث ناگهانى، مصیبت ها، بیمارى و مرگ ظاهر مى شود؛

3- ترس هاى خانوادگى که هنگام بیمارى افراد خانواده یا مشاجره آن ها مشاهده مى شود؛

4- ترس هاى اقتصادى که از پایین آمدن سقف اقتصادى خانواده ناشى مى شود؛

5- ترس هاى اخلاقى که به صورت احساس گناه در هنگام خطا و اشتباه ظاهر مى شود؛

6- ترس هاى جنسى که ناشى از نگرانى کیفیّت ارتباط با جنس مخالف واختلال احتمالى کارکرد اعضاى تناسلى اومى باشد(رحمتی، 1390).  

نمودها و مظاهر ترس: الف)- اضطراب و دلواپسی که معمولا علت آن روشن نیست؛

ب)- کم رویی که با ترس از وضع موجود در محیط همراه است و از توجه نوجوان به خویش ناشی می شود؛

ج)- پریشانی که با ترس همراه است و هنگام نومیدی و نیافتن راه گریز از وضع موجود، پیدا می شود و همچنین ترس از استهزای دیگران یا افراط در تعریف و تمجید که او را پریشان می کند؛

د)- افسردگی که غالباً نتیجه یادآوری ناکامی ها، شکست ها و غم خوردن های پیشین است(شعاری نژاد، 1386)

ب - خشم: عوامل خشم در نوجوان عبارت است از:

1- به تعویق انداختن: او اگر نتواند در فعالیتی که انجام می دهد موفق شود یا او را از گفت وگو، خواب یا غذا منع کنند و کارش را به تعویق اندازند؛

2- احساس ستم و محرومیت: وقتی از اعضای خانواده، معلم یا دوستان نسبت به خود ستمی احساس نماید یا دیگران به نزدیکان او ظلمی کنند؛

3- تعدی به حریم و مقدسات فرد: مثل این که کسی به خط و فکر و دین نوجوان توهین کند؛

4- وضع مزاجی: مزاج نوجوان از عوامل طبیعی خارجی متاثر می شود؛ مثلاً اگر باد تند بوزد یا گرما شدید باشد یا دیر به ماشین برسد خشمگین می شود(رستمی، 1390).



خرید و دانلود مبانی نظری و پیشینه رابطه کنترل عواطف و سلامت روانی با عملکرد تحصیلی


دانلود تحقیق عوامل موثر در پرخاشگری دانش آموزان

دانلود تحقیق عوامل موثر در پرخاشگری دانش آموزان

دانلود تحقیق عوامل موثر در پرخاشگری دانش آموزان

دانلود تحقیق عوامل موثر در پرخاشگری دانش آموزان

 

                                                                                                                                                         

چکیده1

فصل اول: بیان مسأله3

1-1 مقدمه4

1-2 بیان مسئله5

1-3 اهمیت وضرورت انتخاب موضوع6

1-4 اهداف پژوهشی7

1-5 فریضه پژوهشی8

فصل دوم:(پیشینه تحقیق)9

2-1پیشینه تحقیق10

 2-3 انواع مسائل و مشکلات نوجوانان11

2-5 پیشینه تحقیق در ایران14

2-7 تحقیقات انجام گرفته در خارج از ایران 17

2-8 تعریف واژه پرخاشگری 19

2-9 نظریه های مربوط به پرخاشگری 20

فصل سوم:روش اجرای تحقیق22

1-3روشهای آماری23

3-3 تعاریف عملیاتی متغیرها23

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها26

4-1 یافته های پژوهشی27

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری30

5-1 بحث در باره یافته ها31

5-2 نتیجه گیری34

5-5 پیشنهادات35

پیوست36

منابع37

ضمایم38

پرسشنامه39

پرسشنامه پرخاشگری آیزنک42

 

چکیده

در این تحقیق عوامل مؤثر در پرخاشگری نوجوانان و نقش آنها در روابط اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته استبا توجه به اهمیت موضوع پرخاشگری مخصوصا در نوجوانان که می تواند سدی در راه تحصیل ،تربیت و حتی زندگی سالم آینده انان باشد و این که اعمال و رفتار دانش آموزان پرخاشگر موجب آزار و اذیت خود و هم دیگر دانش آموزان می شود و این مضوع در روابط اجتماعی آنها تاثیر گذار است 

اهداف این پژوهش عبارتند از بررسی کلی نظریات ارائه شده در مورد علل پرخاشگری

- بررسی عواملی که در پرخاشگری مؤثرند و تلاش در جهت رفع این عوامل

- ارائه  شیوه پیشگیری برای دانش آموزان که رفتار پرخاشگرانه دارند

جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان دفتر مقطع  راهنمایی تحصیلی ناحیه 2 شهر زنجان می باشد که از میان سه مدرسه راهنمایی دخترانه 50 نفر از دانش آموزان به صورت نمونه گیری تصادفی ساده (قرعه کشی اسامی )انتخاب شده اند

ابزار گردآوری اطلاعات تست استاندارد شده آیزنک و نیز پرسشنامه محقق ساخته است که در یک نمونه آزمایشی 50 نفره  اجرا و اعتبار آن با نرم افزارهای زیر برآورد شد:

Alpha 9% -  spss

روشهای آماری به کار گرفته شده تجزیه و تحلیل از آمار استنباطی مجذور کا می باشد

یافته های پژوهشی نشان می دهد که عوامل متعددی باعث بروز پرخاشگری می باشند

نقش خانواده یکی  از نفش های غیر قابل انکار می باشدتبعیض،رفتارهای تند و خشن و اختلاف والدین ،وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده ها عوامل مهم در بروز پرخاشگری دانش آموزان می باشندمهم ترین پیشنهادات در خصوص پرخاشگری در این تحقیق دادن شخصیت مثبت و منطقی به کودکان و عدم تحقیر و تمسخر آنان بخصوص در حضور دیگران می باشد

 

فصل اول

مقدمه و بیان مسئله

1-1 مقدمه

پرخاشگری به هر گونه رفتاری که به هدف آسیب رساند یا مجروح ساختن موجودی دیگر انجام گرفته باشد،اطلاق می شودافراد پرخاشگر غالبا تمایل خود برای آسیب رساندن به دیگران اعتراف کرده و در صورت عملی نشدن قصدشان ابراز یأس می کنند پس آنچه در این میان حائز اهمیت است قصد و نیت رفتارکننده می باشئیعنی رفتار آسیب زا در صورتی پرخاشگری محسوب می شود که از روی قصد وعمد و به منظور صدمه زدن به دیگران انجام گرفته باشدالویت ارنفسون نقل می کند:

((روزی پسرش حین پخش برنامه تلویزیونی در مورد بمباران ویتنام به وسیله بمب ناپالم توسط هواپیمایی آمریکایی پرسید؟ناپالم چیست ؟ در پاسخ به او گفتم:

ماده شیمیایی که پوست را می سوزاند و انسان را می کشدچندی بعد متوجه شدم که چشمان پسرم پر از اشک شده استیکه خوردم که چگونه در برابر چنین صلاح آدم کشی این همه بی تفاوت برخورد کردم در حالی که پسر کوچکم اینگونه ناراحت شده است))روانشناسی اجتماعی نگاهی کوتاه به جهان اطراف ما نشان می دهد که عصر ما همانطور که یکی از علمای اجتماعی گفته،عصر پرخاشگری است

بخش عمده برنامه های رادیو و تلویزیون شرح اتفاقات و نمایش صحنه های تکان دهنده کشتارهای جمعی،قتل های خودی،تجاوز،تبعید و محروم کردن انسان ها از حقوقشان استپرخاشگری و نقش آن در روابط اجتماعی از مسائل عمده و مورد توجه روانشناسان و علمای تعلیم و تربیت است داشتن رابطه اجتماعی مطلوب در نتیجه رشد اجتماعی حاصل می شودرشدی که فرد در آن سطح از مهارت در رابطه اجتماعی دست یابد و بتواند با مردم به راحتی زندگی کند و سازگاری داشته باشد  و به موفقیت شغلی و اجتماعی برسدمسلم است که در افراد پرخاشگر ما نشانه های رشد اجتماعی ( مانند آینده نگری،میانه روی ،خوش بینی و امیدواری،شوخ طبعی و قبول مسئولیت) را نمی بینیواضح است چنین افرادی در ایجاد رابطه با دیگران دچار مشکلند این گونه افراد برای رسیدن به خواسته های خود از ابراز هیچ خشونتی نسبت به دیگران دریغ نمی کننددر نتیجه خشونت مساوی است با عدم رایطه وانزوای بیشتر و انزواطلبی طولانی باعث خشونت می شود

عالمان اجتماعی گفته اند که ما رفتار خشن انسان ها را نسبت به یکدیگر حیوانی می خوانیم ولی بررسی های خشونت های انسان نشان می دهد که به کار بردن صفت حیوان در مورد این رفتارها در واقع توهین به حیوانات است در حقیقت هیچ حیوانی نسبت به هم نوع خود تا این اندازه بی رحم وخشن نیست که انسان است

1-2 بیان مسئله

با توجه به اهمیت موضوع  پرخاشگری مخصوص در نوجوانان که می توانند سدی در راه تحصیل تربیتی و حتی زندگی سالم آینده آنان باشد و اینکه اعمال و رفتار دانش آموزان پرخاشگر موجب آزار و اذیت هم خود و هم دیگر انش آموزان می شود این موضوع در روابط اجتماعی آنها با یکدیگر نیز تاثیر می گذارداگر این مسئله حل نشود در آینده نه تنها برای خود فرد بلکه برای جامعه نیز مضراتی به وجود می آوردلذا برای برطرف کردن این مشکل باید عوامل به وجود آورنده آن شخصیت فرد پرخاشگر و نحوه مقابله با او شیوه ها ی یشگیری و درمان را شناخت و در بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد

با توجه به اینکه پرخاشگری رفتار تهاجمی است که به قصد صدمه یا آسیب رساندن به دیگران است و از روی قصد و عمد نیز می باشدمشخص است که چنین افرادی در روابط اجتماعی خود با دیگران مشکل خواهند داشت این افراد به صورت غیرعادی خودخواه،سنگدل،دارای انگیزه مفرط به عمل خلاف و دروغگو هستندو هیچ احترامی نسبت به حقوق دیگران قائل نیستند برای به دست آوردن خواسته های خود با خشونت نسبت به اطرافیان موانع را از سر راهشان برمی دارنددر عاقبت اندیشی ظرفیت کمی از خودشان نشان می دهند و از نظر اجتماعی انسان های رشد یافته محسوب نمی شوندمشخص است که افراد دیگ (نوجوانان)تمایلی به برقراری رابطه با افراد پرخاشگر نخواهند داشتدر این تحقیق ما نقش پرخاشگری دانش آموزان (نوجوانان)را در روابط اجتماعی  آنها مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانیم با ارائه راهکارهایی جهت پیشگیری از بروز نین پدیده هایی را برای همیشه برخورد نکنیم

1-3 اهمیت وضرورت انتخاب موضوع:

با توجه به اینکه پرخاشگری برای دانش آموزان و خانواده او موجب مشکلات فراوانی می شود حتی در رفتار و زندگی آینده او نیز تاثیر می گذارد(مثلا افسردگی،شکست در تحصیل،ازدواج نا موفق،شکست در برقراری ارتباط با دیگران )همچنین از آنجایی که عصر ما عصر پرخاشگری است  و در تمامی زمانها کم و بیش انسان هایی وجود داشته اند که براثر مشکلات رفتاری خاص(پرخاشگری)عده ای مورد آزار و اذیت آنها قرار گفته اند لذا سعی ما این است که حتی الامکان راه هایی را با اصول علمی هما هنگ باشد را ارائه دهیم و این مشکلات را برطرف کنیم تا از به وجود آمدن افراد پرخاشگر جلوگیری شوداز آنجایی که پرخاشگری و تخصم یکی از بیماری های شایع در کودکان و نوجوانان  و حائز اهمیت در تبیین علایم روانپزشکی کودکلن ونوجوانان است


نوع فایل : docxتعداد صفحه : 48

خرید و دانلود دانلود تحقیق عوامل موثر در پرخاشگری دانش آموزان


پاورپوینت درباره مراحل انجام ارزشیابی درونی

پاورپوینت درباره مراحل انجام ارزشیابی درونی

فرمت فایل :power point    ( قابل ویرایش)   تعداد اسلاید:26  اسلاید

مراحل انجام ارزشیابی درونی

گام اول :  معرفی ارزشیابی درونی

گام دوم :تشکیل کمیته ی ارزشیابی درونی درگروه های آموزشی

گام سوم : تدوین یا تصریح رسالت و اهداف آموزشی

گام چهارم : تعیین حوزه های ارزشیابی وملاک های هریک ازآن ها 

گام پنجم : تعیین وضعیت مطلوب متناسب با هریک از ملاک ها

گام ششم : تعیین روش های جمع آوری داده ها و تدوین ابزار اندازه گیری

گام هفتم : جمع آوری ، تحلیل و تفسیر داده ها

گام هشتم : تهیه ی گزارش مقدماتی و بحث پیرامون داده ها

گام نهم : تهیه ی گزارش نهایی و ارایه ی پیشنهاد ها

گام دهم : پیگیری نتایج

گام اول :  معرفی ارزشیابی درونی
آشنایی اعضاء هیئت علمی با ارزشیابی درونی

شرکت در کارگاه های ارزشیابی درونی

استفاده از جزوات و متون ارزشیابی

استفاده از تجارب گروه هایی که ارزشیابی درونی را انجام داده اند

تشکیل جلسات درون گروهی و استفاده از رهنمود های کارشناسان ارزشیابی

 



خرید و دانلود پاورپوینت درباره مراحل انجام ارزشیابی درونی


پروژه بررسی شاخص‌های فرهنگ و تفکر بسیج در اقشار بسیجی و مطالعه آسیب شناسی آن. doc

پروژه بررسی شاخص‌های فرهنگ و تفکر بسیج در اقشار بسیجی و مطالعه آسیب شناسی آن. doc

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 180 صفحه

 

مقدمه:

انقلاب اسلامی ایران به عنوان انعکاس جلوه های روشن اندیشه های الهی حضرت امام خمینی (ره) ، حصار اوهام و نظریه های رجعت به قرون جاهلیت را شکافت و باایجاد تحول عمیق در فرهنگ و اعتقادات جامعه اسلامی هویت و شخصیت مستقل سیاسی، فرهنگی و اعتقادی را به جهان اسلامی هدیه کرد. امروز ثمره این نهال برومند ، قامت برافراشته و پر افتخار بسیج است که درسایه پیروی از مقام معظم رهبری و جان فشانی های بسیجیان سلحشور بر تارک انقلاب می درخشید. درخششی که از شرکت مخلصانه و فراگیر در هشت سال دفاع مقدس تلالؤ آن جهانگیر شده و موجبات سرافرازی نظام جمهوری اسلامی ایران ، و ناامیدی و یاس دشمنان اسلامی را در سر تا سر جهان فراهم آورده است. فرهنگ و تفکر بسیج پدیده ای نوظهور است که ریشه در باورهای اسلامی ، انقلابی و ملی مسلمانان ایران دارد.

فرهنگ و تفکر بسیج در سیر تحول و تکوین بسیج در دوران انقلاب ، جنگ تحمیلی و دوران سازندگی و بعد از آن در جامعه حضور داشته و همیشه در لحظات بحرانی ، گره های نظامی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی نظام را به نحو معجزه آسایی باز کرده است. از آنجا که بقای نظام جمهوری اسلامی در گروه توجه به این فرهنگ ناب اسلامی ، انقلابی وایرانی است ، باید شاخصه های این فرهنگ را شناخت. همان شاخصه هایی که از زمان پیدایش تا کنون از آن بهره مند بوده و همگان بر این اساس بسیج را می شناسند و تکریمش می کنند. بر اساس همین شاخصه ها نیز باید از آن وضعیت شناسی و آسیب شناسی کرد و زمینه های ضعف و قوت آن را در اقشار بسیج بررسی کرد و راه کارهایی را برای ارتقای ویژگی هایاسلامی ، انقلابی وملی آن به دست آورد.

 

فهرست مطالب:

فصل اول: کلیات‏‏،تعاریف و مفاهیم

مقدمه

موضوع پژوهش

دستاوردهای نظری و عملیپژوهش

تعاریف و مفاهیم

مفهوم فرهنگ

تعریف لغوی

تعریف اصطلاحی

عوامل فرهنگ

جنبه های مادی

جنبه های معنوی

اصول چهارگانه فرهنگ

اصل اول:تعقل سلیم و احساسات تصعید شده

اصل دوم:تکامل انسان

اصل سوم:شایستگی و بایستگی

اصل چهارم:فرهنگ حقیقتی است در دوبعد خاص و عام

مفهوم تفکر

تعاریف لغوی

تعاریف اصطلاحی

مفهوم بسیج

تعاریف لغوی

تعاریف اصطلاحی

تعریف بسیج در انقلاب اسلامی

تعریف فرهنگو تفکر بسیج

فصل دوم: رویکردها و ویژگی ها

فرهنگ و تفکر بسیج در متون اسلامی

هدف و فلسفه بسیج

ویژگی ها

تجهیز مادی و معنوی

شهادت طلبی

صبر و استقامت

شجاعت

انضباط و هماهنگی

رضای حضرت حق تعالی

عدم سازش با کفار

اتکال به ذات حق تعالی

تولی و تبری

داشتن روحیه و جنگ روانی

فرمانبرداری و جنگ طلبی

فرهنگ و تفکر بسیج در وصایای شهیدان

ظهور تجلی ولایت و محبت به ائمه اطهار(ع)

رشد فضایل و محو رذایل اخلاقی

عشق و علاقه به امام امت (قدس سره)و اطاعت از ایشان

عرفان و معنویت

افتخار به امام حسین (ع)

زهد،ایثار و از خود گذشتگی

اتحاد و وحدت کلمه

رشد اعتقادات اسلامی

آگاهی و ایمان به حقانیت انقلاب و شهادت

فرهنگ و تفکر بسیج در جبهه ها

آداب امر به معروف و نهی از منکر

حفظ شرایط وجوب

اعزام انفرادی وم امر به معروف و نهی از منکر

آداب برادری و تعاون

طرز آشنایی

آداب بیماری و مداوا

حکمت های کتمان بیماری

عیادت و پرستاری

آداب فرماندهی و فرمانبری

اخلاق فرماندهی

عشق و علاقه متقابل

آداب قرآن

آداب مهمانی و معاشرت

دید و بازدید

سر سفره نشستن

شهرداری یا خادم الحسین

ادعیه قبل و بعد از طعام

آداب دعا و مناجات

جبهه به عشق دعا

آداب سخن سکوت

راستی و درستی در سخن

نسبت نیکو دادن به هم

تکیه کلامها

زبان سکوت

قسم یاد نکردن

ذکر خوش صلوات

ماندن و مقاومت کردن

آداب عبادت

آذان

وضو

نماز

شهادت طلبی

آداب رفتار با عراقی

فرهنگ و تفکر بسیجی از نگاه جامعه شناسی

فرهنگ و تفکر بسیج از دیدگاه حضرت امام (قدس سره)

فرهنگ و تفکر بسیج از دیدگاه حضرت آیت ا…خامنه ای (ظله)

فصل سوم:خاستگاه و ریشه

خاستگاه فرهنگ وتفکر بسیج

خاستگاه جامعه شناسی

رویکرد جامعه شناسیپزوتیویسمی از بسیج

شرایط تشکیل بسیج

شرایط اجتماعی بسیج

شرایط اقتصادی

شرایط سیاسی

نقد مبانی بسیج شناسی در جهان معاصر

ملاک های از قبل تعریف شده

محور قرار گرفتن انسان مادی در علوم اجتماعی غرب

عدم توجه به اراده الهی در تحقق پدیده های اجتماعی

خاستگاه فرهنگ و تفکر بسیج در معارف و متون اسلامی

در بی در بهشت مخصوص مجاهدین راه خدا

ارزش قطره ای از خون مجاهد

فضیلت شمشیر مجاهد

فضیلت جهاد

سرزنش سهل انگاری در جنگ و جهاد

مفهوم رهبری

مفهوم حکومت و حاکمیت

مفهوم ولایت فقیه

قانون اساسی

شرایط و صفات رهبر

وظایف و اختیارات رهبر

خاستگاه فرهنگ و تفکر بسیج از دیدگاه ولایت و رهبری

خاستگاه بسیج در دنیای اسلام

خاستگاه بسیج در انقلاب اسلامی ایران

خاستگاه بسیج در اراده الهی

خاستگاه بسیج در اراده مردمی

فصل چهارم: چشم اندازها و عرصه ها

عرصه های اجتماعی

عرصه سیاست

آگاهی و شناخت

احساس و مسئولیت کردن

ایستادگی و مقاومت

عرصه فرهنگ

تهاجم فرهنگی

تولید دانش

عرصه اقتصاد

سطح توسعه

سطح کلان

سطح خرد

عرصه های فردی

نظام گرایشی

نظام بینشی

نظام رفتاری

توازون در ابعاد درونی

فصل پنجم: مقیاس فرهنگ و تفکر بسیج

کلیات مقیاس

الف) مشاخص های ده گانه

عمل صالح

ایثار و استقامت

نیایش و خود سازی

محبت و احسان

اعتقاد به حکومت اسلامی

حریت و شهامت

مردمی بودن

علم و آگاهی

تظم و آمادگی رزمی

هویت ملی و فرهنگ پذیری

ب) آزمودنی

ج) ابزار پژوهش

پرسشنامه

مراحل تنظیم پرسشنامه

نمره گذاری پرسشنامه

نحوه نمره گذاری و تعیین شاخص هماهنگی پرسشنامه

روایی پرسشنامه

اعتبار پرسشنامه

د) اجرا و تفسیر نمرات

ه) میانگین و انحراف معیار شاخص های ده گانه در اقشار بسیج تهران

پرسشنامه



خرید و دانلود پروژه بررسی شاخص‌های فرهنگ و تفکر بسیج در اقشار بسیجی و مطالعه آسیب شناسی آن. doc