پروژه بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان از سه بعد دینی، خانوادگی. doc

پروژه بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان از سه بعد دینی، خانوادگی. doc

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 110 صفحه

 

چکیده:

این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهر نیشابور از سه بعد دینی ، خانوادگی و ملی شکل گرفته است. فرضیات اصلی این تحقیق عبارتند از : جنس، پایگاه اقتصادی – اجتماعی ، میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها ، هماهنگی ارزشهای گروهی ، تایید دیگران که بر هویت اجتماعی دانش آموزان موثر می باشند .

این تحقیق به شیوه پیمایشی انجام شده و از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است . جامعه آماری تمام دانش آموزان پایه اول و دوم و سوم متوسطه نیشابور (15336 نفر) می باشند . حجم نمونه 375 نفر شد که 190 نفر دانش آموز پسر و 185 نفر دانش آموز دختر را در بر می گیرد . شیوه نمونه گیری قشر بندی است که نمونه ها از رشته های عمومی ، انسانی ، تجربی ، ریاضی ، فنی و حرفه ای و کار و دانش به تفکیک جنس و پایه تحصیلی به صورت تصادفی انتخاب شده است . تجزیه و تحلیل داده ها بااستفاده از t-test و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) و تحلیل مسیر صورت گرفته است .

 نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل (میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها، هماهنگی ارزشهای گروهی و تایید دیگران ) با متغیر وابسته هویت اجتماعی و سه بعد آن (ملی ، دینی، خانوادگی) رابطه معنا دار مثبت وجود داشت . یعنی با افزایش متغیرهای مستقل متغیر وابسته هم افزایش می یابد . و بین متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت . ولی با بعد ملی رابطه معنا دار و معکوس و با بعد خانوادگی رابطه معنادار و مثبت وجود داشت . یعنی هر چه پایگاه اقتصادی – اجتماعی والدین بالاتر باشد ، هویت ملی آنان ضعیف تر و هویت خانوادگی آنها ، قوی تر می شود . بین متغیر جنس با هویت اجتماعی رابطه معنادار وجود نداشت ولی با بعد دینی رابطه معنا دار وجود داشت . بدین معنا که : دختران هویت دینی قوی تری نسبت به پسران داشتند

 

مقدمه:

آنچه موجب شد تا پژوهش فعلی با این عنوان در خصوص دانش آموزان متوسطه انجام شود، به دلیل اشتغال به تدریس (نگارنده) در مقطع متوسطه شهرستان نیشابور است که مدام شاهد نگرانی های همکاران فرهنگی و همچنین مراجعات مکرر اولیا و اظهار نگرانی از وضعیت تحصیلی و اخلاقی فرزندانشان ، بودم و با توجه با اینکه همگی دبیران و اولیا به اتفاق معتقد بودند که نسل فعلی با نسلهای قبلی بسیار متفاوت می باشد و یک شکاف نسلی عمیق احساس می کردند و از طرفی مشاهده برخی از رفتارها و حرکات و گرایشات در کلاس های درس ، مرا بر آن داشت تا در زمینه هویت اجتماعی آنان و مسائل تأثیر گذار بر آن به صورت جدی به مطالعه بپردازم و بدین صورت زمینه تحقیق حاضر فراهم شد.

در این فصل مسأله تحقیق مطرح و اهمیت و ضرورت آن بیان می شود و سپس اهداف تحقیق، محدوده زمانی و مکانی و پیشینه تحقیق عنوان می شود، و در نهایت به موانع و تنگناهای تحقیق پرداخته می شود.

 

فهرست مطالب:

فصل اول:

 طرح تحقیق

1ـ1 مقدمه

1ـ2 عنوان تحقیق

1ـ3 بیان مسأله

1ـ4 اهمیت و ضرورت تحقیق

5ـ1 اهداف تحقیق

6ـ1 محدوده زمانی و مکانی تحقیق

7ـ1 مروری بر مطالعات پیشین

1ـ7ـ1 تحقیقات انجام شده داخلی

2ـ7ـ1 تحقیقات انجام شده خارجی

8ـ1 تعاریف مفهوم هویت

به طور خلاصه

9ـ1 موانع و تنگناهای تحقیق

فصل دوم :

مبانی و چهارچوب نظری تحقیق

1-2 مقدمه

2-2 مباحث نظری

1-2-2 امیل دورکیم

2-2-2 تالکوت پارسونز

3-2-2ماکس وبر

4-2-2 کنش متقابل نمادی

5-2-2 چارلز هارتون کولی

 6-2-2 جورج هربرت مید

7-2-2 اروینگ گافمن

8-2-2 پیتر بورک

4-2 پرسش های تحقیق

6-2الگوی نظری و تحلیلی تحقیق

فصل سوم:

 روش تحقیق

1-3 مقدمه

2-3 نوع تحقیق

3-3 تعاریف نظری و عملی متغیرهای تحقیق

2-3-3 تعریف عملی متغیرهای تحقیق

هویت دینی

4-3 متغیرهای مستقل و وابسته

5-3 شاخص سازی متغیرهای تحقیق

2-5-3 شاخص سازی متغیرهای وابسته

6-3- قابلیت اعتماد شاخصها (آلفای کرانباخ)

7-3 اعتبار تحقیق

3 – جامعه آماری

9-3 تعیین حجم نمونه و شیوه نمونه گیری

1-9-3 حجم نمونه

2-9-3 شیوه نمونه گیری

10-3 واحد تحلیل

11-3 تکنیکها و ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات

12-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم

یافته ها و دستاوردهای تحقیق

1-4-مقدمه

2-4- توصیف متغیر ها

1-2-4- جنس

2-2-4- پایه تحصیلی

4-2-4 تحصیلات پدر

5-2-4 تحصیلات مادر

6-2-4درآمد ماهانه خانواده

7-2-4 میزان رضایت از خود

8-2-4 موردتایید دیگران بودن

9-2-4 درونی کردن ارزشها

10-2-4-هماهنگی ارزشهای گروهی

11-2-4 پایگاه اقتصادی- اجتماعی

12-2- 4 -هویت دینی

13-2-4 -هویت خانوادگی

14-2-4 -هویت ملی

15-2-4 هویت اجتماعی

فصل پنجم:

تحلیل و تبیین دستاوردهای تحقیق

1-5 مقدمه

2-5- آزمون فرضیات

1-2-5 رابطه ی بین جنس و هویت اجتماعی

2-1-2-5 رابطه بین جنس و هویت خانوادگی

1-2-2-5 رابطه ی بین پایگاه اقتصادی-اجتماعی با هویت دینی

3-2-5 رابطه ی بین رضایت فرد ازخود با هویت اجتماعی

1-3-2-5 رابطه ی بین رضایت فرد ازخود با هویت دینی

2-3-2-5 رابطه ی بین رضایت فرد ازخود با هویت خانوادگی

3-3-2-5 رابطه ی بین رضایت فرد ازخود با هویت ملی

1-4-2-5 رابطه ی تایید دیگران باهویت دینی

3-4-2-5 رابطه ی تایید دیگران با هویت ملی

1-5-2-5 رابطه ی درونی کردن ارزشها با هویت دینی

2-5-2-5 رابطه ی درونی کردن ارزشها با هویت خانوادگی

3-5-2-5 رابطه ی درونی کردن ارزشها با هویت ملی

6-2-5 رابطه ی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت اجتماعی

1-6-2-5 رابطه ی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت دینی

2-6-2-5 رابطه ی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت خانوادگی

3-6-2-5 رابطه ی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت ملی

3- 5 تحلیل چند متغیری (رگرسیون های چندگانه)

2-3-5 پیش بینی تحلیل چند متغیری هویت خانوادگی به روش مرحله به مرحله

3-3-5 تحلیل چند متغیری هویت ملی به روش مرحله به مرحله

نتیجه گیری

4-3-5 تحلیل چند متغیری هویت اجتماعی به روش مرحله به مرحله

فصل ششم :

نتیجه گیری و پیشنهادها

1-6 خلاصه تحقیق

2-6 جمع بندی و نتیجه گیری

درونی شدن ارزشها

تائید دیگران

 رضایت از خود

فرضیه کلان

پایگاه اقتصادی- اجتماعی

نتایج تحلیل مسیر

3-6 پیشنهادها

فهرست منابع

 

فهرست جداول:

جدول 1-3 میزان آلفای کرانباخ متغیرها

جدول 2-3 تعداد دانش آموزان مقطع متوسطه شهر نیشابور به تفکیک جنس در رشته تحصیلی در پایه های مختلف در سال تحصیلی 86-85

جدول3-3 توزیع حجم نمونه به تفکیک پایه تحصیلی و جنس به شرح ذیل می باشد

جدول 4-3 توزیع حجم نمونه بر اساس جنس در رشته تحصیلی

جدول 1-4- توزیع دانش آموزان بر حسب جنس

جدول 2-4- توزیع دانش آموزان بر حسب پایه تحصیلی

جدول 3-4- توزیع دانش آموزان بر حسب رشته تحصیلی

جدول 4-4- توزیع دانش آموزان بر حسب تحصیلات پدر

جدول 5-4- توزیع دانش آموزان بر حسب تحصیلات مادر

جدول 6-4- توزیع دانش آموزان بر حسب درآمد ماهانه خانوار

جدول 7-4- توزیع دانش آموزان بر حسب میزان رضایت از خود

جدول 8-4- توزیع دانش آموزان بر حسب مورد تایید دیگران بودن

جدول 9-4- توزیع دانش آموزان بر حسب درونی کردن ارزش ها

جدول 10-4- توزیع دانش آموزان بر حسب هماهنگی ارزش های گروهی

جدول 11-4- توزیع دانش آموزان بر حسب پایگاه اقتصادی- اجتماعی

جدول 12-4- توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت دینی

جدول 13-4- توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت خانوادگی

جدول 14-4- توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت ملی

جدول 15-4- توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت اجتماعی

جدول 1-5- آزمون تفاوت میانگین هویت اجتماعی بر حسب جنس

جدول 2-5 آزمون تفاوت میانگین هویت دینی بر حسب جنس

جدول 3-5 آزمون تفاوت میانگین هویت خانوادگی بر حسب جنس

جدول 4-5 آزمون تفاوت میانگین هویت ملی بر حسب جنس

جدول 5- 5 همبستگی پایگاه اقتصادی اجتماعی با هویت اجتماعی

جدول 6- 5 همبستگی پایگاه اقتصادی اجتماعی با هویت دینی

جدول 7- 5 همبستگی پایگاه اقتصادی اجتماعی با هویت خانوادگی

جدول 8-5 همبستگی پایگاه اقتصادی اجتماعی با هویت ملی

جدول 9-5 همبستگی رضایت فرد از خود با هویت اجتماعی

جدول 10- 5 همبستگی رضایت فرد از خود با هویت دینی

جدول 11- 5 همبستگی رضایت فرد از خود با هویت خانوادگی

جدول 12- 5 همبستگی رضایت فرد از خود با هویت ملی

جدول 13- 5 همبستگی مورد تایید دیگران بودن با هویت اجتماعی

جدول 14- 5 همبستگی مورد تایید دیگران بودن با هویت دینی

جدول 15- 5 همبستگی مورد تایید دیگران بودن با هویت خانوادگی

جدول 16- 5 همبستگی مورد تایید دیگران بودن با هویت ملی

جدول 17- 5 همبستگی درونی کردن ارزش ها با هویت اجتماعی

جدول 18- 5 همبستگی درونی کردن ارزش ها با هویت دینی

جدول 19- 5 همبستگی درونی کردن ارزش ها با هویت خانوادگی

جدول 20-5 همبستگی درونی کردن ارزش ها با هویت ملی

جدول 23- 5 همبستگی هماهنگی ارزش های گروهی با هویت خانوادگی

جدول 25-5 عناصر اصلی تحلیل چند متغیره به روش مرحله به مرحله از مرحله اول تا مرحله سوم برای پیش‌بینی متغیر وابسته (هویت دینی)

جدول 27-5 عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله سوم

جدول 28-5 عناصر اصلی تحلیل چند متغیره به روش مرحله به مرحله از مرحله اول تا مرحله سوم برای پیش‌بینی متغیر وابسته (هویت خانوادگی)

جدول 30-5 عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله سوم

جدول 31-5 عناصر اصلی تحلیل چند متغیره به روش مرحله به مرحله از مرحله اول تا مرحله سوم برای پیش‌بینی متغیر وابسته (هویت ملی)

جدول 33-5 عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله سوم

جدول 34-5 عناصر اصلی تحلیل چند متغیره به روش مرحله به مرحله از مرحله اول تا مرحله سوم برای پیش‌بینی متغیر وابسته (هویت اجتماعی)

جدول 35-5 عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی هویت اجتماعی در مرحله چهارم

جدول 36-5 عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله چهارم

جدول 37-5محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت دینی

جدول 38-5 محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت خانوادگی

جدول 39-5 محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت ملی

جدول 40-5 محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت اجتماعی

 

فهرست اشکال:

شکل 1-2 نمودار نظام کنترل فرایند هویت

شکل 2-2 الگوی نظری و تحلیلی تحقیق : فرایند شکل گیری هویت اجتماعی، ابعاد و عوامل موثر

 

فهرست نمودار:

نمودار 1-4توزیع درصد دانش آموزان بر حسب میزان رضایت از خود

نمودار 2-4توزیع درصد دانش آموزان بر حسب تائید دیگران

نمودار 3-4 درصد توزیع دانش آموزان بر حسب درونی کردن ارزشها

نمودار 4-4 درصد توزیع دانش آموزان بر حسب هماهنگی ارزشهای گروهی

نمودار 5-4 درصد توزیع دانش آموزان بر حسب پایگاه اقتصادی- اجتماعی

نمودار 6-4 درصد توزیع دانش آموزان بر حسب هویت دینی

 نمودار 7-4 درصد توزیع دانش آموزان بر حسب هویت خانوادگی

نمودار 8-4 درصد توزیع دانش آموزان بر حسب هویت ملی

نمودار 9-4 درصد توزیع دانش آموزان بر حسب هویت اجتماعی

 

منابع و مأخذ:

- آرون ، ریمون ، 1364 ، مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی ، باقر پرهام ، تهران : سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی

- اسکیدمور ، ویلیام ، 1372 ، تفکر نظری در جامعه شناسی ، علی محمد حاضری ، تهران : سفیر

- آشفته تهرانی ، امیر ، 1384 ، ((جامعه شناسی دین )) فصلنامه تخصصی جامعه شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی آشتیان ، سال اول ، شماره 3 ، پاییز

- بیابانگرد ، اسماعیل ، 1376 ، روانشناسی نوجوان ، تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامی

- بیرو ، آلن ، 1367 ، فرهنگ علوم اجتماعی ، باقر ساروخانی ، تهران : کیهان

- تنهایی ، حسین ابوالحسن 1383 ، درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی ، چاپ پنجم

 مشهد : مرندیز

- توسلی ، غلامعباس ، 1380 ، جامعه شناسی دینی ، تهران : سخن

- جنکینز ، ریچارد ، 1381 ، هویت اجتماعی ، تورج یار احمدی ، تهران : شیراز

- جولیوس گولد ، ویلیام ، ب ، 1376 ، فرهنگ علوم اجتماعی ، گروه مترجمان ، تهران : مازیار

- دو اس ، دی . ای ، 1383 ، پیمایش در تحقیقات اجتماعی ، هوشنگ نایبی ، تهران : نی

- دوران بهزاد . محسنی ، منوچهر ، ((هویت رویکرد و نظریه ها)) مجله علوم تربیتی ، دانشگاه فردوسی مشهد جلد 4 ، شماره اول ، تابستان 82

- رابرتسون ، یان ، 1374 ، در آمدی بر جامعه ، حسین بهروان ، چاپ دوم ، مشهد : آستان قدس رضوی

- رفیع پور ، فرامرز ، 1374 ، کند وکاوها و پنداشته ها ، چاپ هفتم، تهران : شرکت سهامی انتشار

- ریتزر ، جورج ، 1374 ، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر ، محسن ثلاثی ، تهران : علمی

- زیتلین ، ایروینگ ام ، 1381 ، آینده بنیانگذاران جامعه شناسی ، غلامعباس توسلی ، تهران : قومس

- ساروخانی ، باقر ، 1379 ، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده ، تهران : سروش

- ساروخانی ، باقر ، 1383 ، روش تحقیق در علوم اجتماعی ، جلد دوم ، چاپ پنجم ، تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

- ساروخانی ، باقر ، 1385 ، روش تحقیق در علوم اجتماعی روشهای کمی ، آمار پیشرفته ، جلد سوم ، چاپ دوم ، تهران : دیدار

- سرایی ، حسن ، 1372 ، مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق ، تهران : سمت

- سیف اللهی ، سیف الله ، 1381 ، جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران ، تهران : موسسه انتشارات جامعه پژوهان سینا

- شرفی ، محمد رضا ، 1380 ، جوان و بحران هویت ، تهران : سروش

- عبداللهی ، محمد 1374 ، ((هویت جمعی دینامیسم و مکانیسم تحول آن در ایران )) نامه انجمن جامعه شناسی ایران سال اول شماره اول

- کیوی ، ریمون ، وان کامپنهود ، لوک ، روش تحقیق در علوم اجتماعی ، عبدالحسین نیک گهر ، تهران : توتیا

 - گیدنز ، آنتونی ، 1378 ، تجدد و تشخص ، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید ، ناصر موفقیان ، تهران : نی

- معین ، محمد ، 1371 ، فرهنگ معین ، جلد 4 ، تهران : امیرکبیر

- نیکلاس ، بریس ، 1382 ، تحلیل داده های روانشناسی با برنامه spss ، خدیجه علی آبادی – علی صمدی ، تهران : دوران



خرید و دانلود پروژه بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان از سه بعد دینی، خانوادگی. doc


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.