اقدام پژوهی چگونه توانستم هنرجویان رشته معماری را به نگهداری از وسایل کارگاه و سایت کامپیوتر علاقه مند کنم

اقدام پژوهی چگونه توانستم هنرجویان رشته معماری را به نگهداری از وسایل کارگاه و سایت کامپیوتر علاقه مند کنم

فرمت فایل : ورد

تعداد صفحات : 30

قسمتی از متن :

 

مقدمه

 

قدمت آموزش های فنی و حرفه ای از زمان تاسیس نخستین هنرستان در سال 1305 در ایران به حدود 90 سال می رسد اما هنوز کیفیت آموزش این شاخه نتوانسته سطح توقعات طراحان آن را برآورده کند هر چند در سال های اخیر تلاشهایی برای رشد کمی و کیفی این آموزش ها صورت گرفته است.

 

تربیت 'تکنسین درجه دو 'برای فارغ التحصیلان هنرستان های شاخه فنی و حرفه ای و 'کارگر ماهر' برای فارغ التحصیلان شاخه کاردانش و ورود به بازار کار از جمله توقعات طراحان این آموزش ها در مدارس ایران بوده است. باوجود آنکه ایجاد این شاخه ها در نظام آموزش متوسطه، آماده کردن جوانان برای ورود به بازار کار بوده اما این آمادگی برای برخی از فارغ التحصیلان و در شماری از رشته های تحصیلی شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش محقق نشده است.

 

تجهیز نبودن کارگاه های هنرستان ها و فراز و فرودهای ناشی از تغییرات فناوری و پیچیدگی در محل کار، هنوز در کیفیت ارایه آموزش های این مراکز سایه افکنده است تا شماری از فارغ التحصیلان همچنان برای ورود به بازار کار با مشکل روبرو شوند..

 

با توجه به کمبود امکانات در هنرستان اینجانب سمیه ترابی تصیمیم گرفتم با رویکرد انضباطی در دانش آموزان آنها را به نگهداری از وسایل نقشه کشی کارگاه و سایت کامپیوتر علاقه مند نمایم.

 

بیان مسئله

بر اساس برنامه پنجم توسعه تا پایان اجرای این برنامه باید ۵۰ درصد از دانش‌آموزان در رشته‌های کار دانش و فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل دهند. سرپرست وزارت آموزش و پرورش، دکتر فانی  گفته است: «فلسفه توسعه هنرستان، ورود دانش‌آموز به بازار کار است». حاجی‌بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش به ایسنا گفته بود: «دانش‌آموزان مراکز فنی و حرفه‌ای، هنرستان‌ها و مراکز کاردانش پس از اخذ دیپلم ‌مستقیم به‌عنوان یک کارآفرین وارد بازار کسب و کار و تولید می‌شوند، لذا باید بتوانیم در مدت کوتاهی دانش‌آموزان را به سمت هنرستان‌ها سوق دهیم». همچنین از سال گذشته بخشنامه‌ای به مدارس ارسال شده است مبنی بر اینکه «دانش‌آموزان سال اول دبیرستان با تجدیدی در یکی از دروس مربوطه برای ورود به رشته‌های نظری (ریاضی، تجربی و انسانی) درامتحانات خردادماه از انتخاب این رشته‌ها درسال تحصیلی آینده محروم و باید در هنرستان‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل دهند». با وجود این همه تاکید مسئولان و برنامه‌ها، آیا هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و به‌ویژه کار و دانش توسعه کمی و به‌ویژه کیفی پیدا کرده‌اند؟ آیا اصولا وضعیت کنونی هنرستان‌ها با نیازهای فعلی مطابقت دارد؟ نگاهی به وضعیت این مدارس نشان می‌دهد که درحال حاضر، این هنرستان‌ها با مشکل هزینه‌های بالای تخصصی و آموزشیدست به گریبانند.

 

 

درصورت مشکل در خرید مرورگر خود را (موزیلا فایرفاکس , کروم یا اکسپلورر) یا بانک عامل خود را تغییر دهید



خرید و دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم هنرجویان رشته معماری را به نگهداری از وسایل کارگاه و سایت کامپیوتر علاقه مند کنم


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.