چکیده ب
فصل اول: کلیات تحقیق.. 1
1-1-مقدمه. 2
1-2-موسیقی چیست... 2
1-3-تاریخچه موسیقی.. 3
1-4-مفهوم آموزش... 6
1-5-مفهوم کودک و کودکی.. 7
1-6-تاریخچه آموزش موسیقی به کودکان. 7
1-7-موسیقی؛ تسکین دردها 10
1-8-انواع کودکان. 11
1-8-1-کودک بیش فعال. 11
1-8-2-کودک گوشه گیر. 12
1-8-3-کودکان اوتیسم. 13
1-8-4-کودکان طلاق.. 14
فصل دوم: بررسی ویژگی های شخصیتی و مراحل رشد کودکان (2-9 سال) 16
2-1-ویژگی های شخصیتی کودکان 2 تا 9 سال. 17
2-1-1-کودک دو ساله. 17
2-1-2-کودک دو سال و نیمه. 17
2-1-3-کودک دو و نیم تا سه ساله. 18
2-1-4-کودک سه ساله. 19
2-1-5-کودک سه و نیم ساله. 20
2-1-6-کودک چهار ساله. 20
2-1-7-کودک پنج تا شش ساله. 22
2-1-8-کودک هفت ساله. 22
2-1-9-کودک 8 ساله. 23
2-1-10-کودک نه ساله. 23
2-2-نیاز های روانشناختی کودکان. 24
فصل سوم: طریقه آموزش موسیقی به کودکان. 28
3-1-آموزش موسیقی به کودکان. 29
3-2-هدف از آموزش موسیقی به کودکان. 29
3-3-برنامه آموزشی در رابطه با موسیقى به کودک.. 30
3-4-روش های آموزش موسیقی به کودکان. 39
3-5-فعالیت های موسیقی به کودکان. 40
3-6-معرفی شیوه های سازمان یافته برای آموزش موسیقی از سنین پایین.. 41
3-7-اثرات موسیقی بر کودکان. 42
3-7-1-تاثیر موسیقی بر مهارتهای کودکان سنین مختلف... 44
3-7-2-تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان. 55
3-8-چند نکته اساسی در رابطه با آموزش موسیقی به کودکان. 56
3-8-1-مشخص کردن علاقه فرزند. 56
3-8-2-آمادگی فراگیری موسیقی.. 57
3-8-3-بهترین ساز برای آموزش موسیقی به کودکان سنین مختلف... 58
3-8-4-آموزش نت های شادی آور به کودک.. 59
3-8-5-الفبای موسیقی، الفبای هوش کودک! 62
3-8-6-تشخیص آیا کودک موسیقی دوست دارد یا نه؟. 63
3-8-7-هنرهای ادبی و تجسمی، نمایان احوال درونی کودک.. 63
3-9-فواید موسیقی در زندگی کودکان. 64
3-10-موسیقی کودک و جنبه های روانشناختی.. 68
3-11-1-آموزش موسیقی به روش ارف چه بازه ی سنی را در برمی گیرد؟. 69
3-11-2-هم اکنون چه مشکلاتی در زمینه آموزش موسیقی در بخش کودک و نوجوان در کشور وجود دارد؟ 70
3-11-3- نحوه فعالیت آموزشگاهها درباره آموزش موسیقی کودک را چگونه ارزیابی می کنید؟. 70
3-11-4-نهادهای نظارتی چه نقشی بر آموزش موسیقی کودکان می توانند داشته باشد؟. 71
3-11-5-نقش موسیقی درمانی در بهبود ساختارهای رفتاری کودکان چگونه است؟. 71
3-11-6-گامهای آموزش موسیقی به کودکان در روش اُرف... 71
3-11-7-سن آموزش موسیقی.. 74
فصل چهارم: طریقه آموزش موسیقی به کودکان خاص(بیش فعال، گوشه گیر، اوتیسم و طلاق) 79
4-1-مهمترین اهداف موسیقی برای کودکان. 80
4-2-موسیقی و بهبود اختلالات روحی کودک.. 80
4-3-تأثیر موسیقی درمانی در کودکان روان نژند و دچار اختلالات رفتاری.. 82
4-4-راهکار هایی جهت موسیقی درمانی یکی از روش های درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم. 84
4-4-1-حواستان به رابطه بین بچه ها باشد. 85
4-4-2-هزینه بی فایده نکنید. 86
4-4-3- کار اضافه نخواهید. 87
4-4-4-انتظارهایتان را روی دیگران سوار نکنید. 88
4-4-5-جایگاه موسیقی درمانی در کنترل اوتیسم. 88
4-4-6-آموزش چندحسی.. 90
4-4-7-هوش شنوایی.. 90
4-4-8-همراهی نت و صدا 90
4-4-9-تاکید بر علاقه. 90
4-4-10-حس آمیزی.. 91
4-4-11-توجه به استعدادها 91
4-4-12-آماده کردن فرد مبتلا به اوتیسم برای یک کنسرت گروهی.. 91
4-5-آموزش موسیقی به کودکان بیش فعال. 93
4-5-1-موسیقی درمانی و کودکان بیش فعال با کاستی توجه ( ADHD ) 93
2-5-2-راهکار هایی برای تدریس موسیقی به کودکان بیش فعال. 95
4-6-آموزش به کودکان گوشه گیر و کمرو. 99
4-6-1-مقابله با کمرویی کودکان. 99
4-6-2-بررسی عوامل کمرویی و گوشه گیری در کودکان. 100
4-6-3-علایم و نشانه ها 101
4-6-4-راهکار ها تدریس موسیقی به کودکان گوشه گیر. 102
4-7-پانزده گام در راه مبدل شدن به فردی متکی به نفس تر. 103
4-8-چگونگی برخورد با کودکان طلاق در آموزش موسیقی در کلاس... 113
منابع. 116