پروژه بررسی میزان کاهش آلایندهای خروجی اگزوز دراثرسرویس و تنظیم موتور خودرو

پروژه بررسی میزان کاهش آلایندهای خروجی اگزوز دراثرسرویس و تنظیم موتور خودرو

 

 

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 50 صفحه

 

چکیده:

گزارش بررسی میزان کاهش آلاینده‌های خروجی اگزوز در اثر سرویس و تنظیم موتور خودرو شامل دو قسمت عمده می‌باشد. قسمت اول توسط شرکت کنترل ترافیک تهران به تشریح متد انتخاب خودروهایی که آزمایشات برروی آن‌ها انجام می‌شود پرداخته و نتایج حاصل از بررسی وضعیت سلامت فنی خودروهای بنزینی را مورد تحلیل قرار می‌دهد. قسمت دوم ارائة نتایج حاصل از آزمایشات انجام شده در پژوهشگاه صنعت نفت برروی خودروهای انتخابی و تحلیل آن‌ها می‌باشد.

درقسمت اول، یعنی متد انتخاب خودروهایی که آزمایشات برروی آن‌ها صورت گرفته، ابتدا خودروهایی که تعداد آن‌ها بسیار کم است از سیستم حذف گردیده‌اند. سپس جامعه مورد بررسی را به9 نوع اتومبیل (2 نوع ایرانی و 7 نوع خارجی) طبقه‌بندی کرده‌اند. این 9 نوع عبارتند از پیکان، رنو، پژو، تویوتا، شورلت، نیسان، ب.ام.و ، مزدا و جیپ. این خودروها در سه دهه 40-49 ، 50-59 ، 60-69 و70-71 مد نظر قرارگرفته‌اند چون از نظر فراوانی تجمعی، دارای اکثریت مطلق از نظر تعداد می‌باشند. در نهایت این جامعه به 17 زیرمجموعه تقسیم شده‌است که 7 نمونه از آن‌ها مربوط به پیکان و رنو و 9 نمونه دیگر مربوط به دیگر خودروهای موجود در سیستم می‌باشد. در ادامه، مطابق جدول زیر حجم هر طبقه از جامعه را به صورت زیر قرار داده‌اند.

پس از مشخص کردن حجم هر نمونه در یک نمونه‌گیری مقدماتی ( pre sampling )، تعدادی خودرو از هر نمونه انتخاب شده‌اند. ضمناً در نمونه‌های انتخاب شده پارامترهای روغن سوزنی، وضعیت شمع ، وضعیت پلاتین، وضعیت فیلتر، وضعیت تعمیر خودرو و تنظیم موتور بررسی شده‌اند. در ادامه حجم نمونه از هر طبقه (ni) از روش انتساب نیمن تعیین گردیده است.

که در این رابطه:

(ni) حجم نمونه طبقه iام،

(Pi) نسبت تعداد طبقه iام به تعداد کل جامعه،

(Si) انحراف معیار طبقه iام و(n) تعداد نمونه در کل جامعه می‌باشد.

برای استفاده از این رابطه باید si های زیر جامعه‌ها مشخص باشند که برآورد آن‌ها با استفاده از تحلیل نمونه مقدماتی بدست آمده است.

نتایج نمونه‌گیری نهایی در جدول زیر آورده شده است.

در قسمت بعد مجدداً شاخص‌های بهینگی که قبلاً به آن‌ها اشاره شد، مورد بررسی قرار گرفته و به هر کدام از آن‌ها امتیازی داده‌اند که طبق آن‌‌ها امتیاز خودرویی که بهینگی کامل دارد 100 و خودرویی که نقص کامل دارد 7 می‌باشد.

برای انجام قسمت دوم که تست خودروها و انجام آزمایشات برروی آن‌ها می‌باشد، ابتدا ابزار آزمایشات با آنها انجام شده‌اند معرفی شده‌اند. این ابزار عبارتند از شاسی دینامومتر، دستگاه نمونه‌گیر گازهای اگزوز، دستگاه آنالیز گازهای اگزوز شامل دستگاه آنالیز منوکسیدکربن، دستگاه آنالیز دی‌اکسیدکربن، دستگاه آنالیز هیدروکربن‌ها، دستگاه آنالیز اکسیدهای ازت و دستگاه آنالیز اکسیژن.

سپس انواع سیکلهای رانندگی را معرفی کرده و یکی از آن‌ها را انتخاب کرده‌ و تست را با آن سیکل انجام داده‌اند.

لازم به یادآوری است که در این گزارش از روش تست و اندازه‌گیری آلاینده‌های مختلف صحبتی نشده است؛ و فقط در جداولی جداگانه مقادیر آلاینده‌ها و میزان مصرف سوخت، قبل و بعد از تنظیم داده شده‌اند.

در پایان در یک نتیجه‌گیری، اثر تنظیم موتور را برروی آلاینده‌ها آورده‌اند که به عنوان مثال گفته شده است که تنظیم موتور می‌تواند CO را از gr/km 64 به gr/km 32و HC را از gr/km 1/5 به gr/km 7/2 برساند. همچنین در بخش نتیجه‌گیری در جدولی نشان داده شده است که تنظیم موتور اثر مطلوب‌تری بر روی خودروهای رده سنی پائین‌تر دارد.

 

مقدمه:

این گزارش مرتبط با بند (4- ج) مهندسی می‌باشد. هدف از تهیه این گزارش، مطالعه و تدوین اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد پیشینة اجرای طرح‌های مشابه بوده؛ تا بتوان دیدی جامع نسبت به مراحل انجام پروژه‌های مشابه به‌دست آورده و در نهایت بتوان این پروژة در دست اجرا (BE1) را به صورت جامع و حتی کاملتر از موارد مشابه قبلی انجام داد. همچنین این مطالعه کمک می‌کند که از انجام کارهای تکراری (در صورت وجود ) خودداری شود.

 

فهرست مطالب:

1- مقدمه و سابقه

2- چکیده

3- آلودگی هوا و اثرات منفی آن بر محیط زیست

4- عوامل آلوده کننده هوا

5- آمار خودروهای تهران بزرگ و روش انتخاب

6- شرح دستگاه‌ها و روش‌های اندازه‌گیری

7- نتایج آزمایشات

8- بحث و نتیجه‌گیری

9- مراجع

 

منابع و مأخذ:

پروژه بررسی میزان کاهش آلاینده‌های خروجی اگزوز در اثر سرویس و تنظیم موتور خودرو، کارفرما: شرکت کنترل ترافیک تهران، ارائه طرح: مهندس سعید ابوالحسنی و مهندس محمد مهدی بهادر، ناظر طرح: مهندس پیمانه هسته‌ای، مجری: مهندس ناصراحومی، دکتر کورش‌صدیقی، مهندس‌سعید‌ابوالحسنی، مهندس محمد‌مهدی بهادر.



خرید و دانلود پروژه بررسی میزان کاهش آلایندهای خروجی اگزوز دراثرسرویس و تنظیم موتور خودرو


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.