فرمت فایل : ورد
تعداد صفحات :16
قسمتی از متن :
چکیده اقدام پژوهی :
در سال 94-95 وقتی در یکی از دبستانهای شهرستان سبزوار مشغول گدراندن دوره کارورزی بودم با دانش آموزی مواجه شدم ؛ که نه تنها روند آموزش را در کلاس درس دچار اختلال کرده بود بلکه نظم وانضباط مدرسه را برهم زده بود . او دارای اختلالات رفتاری از قبیل شلوغی غیر نرمال ، مسخره کردن دیگران، اذیت دادن کردن دیگر دانش آموزان ،حسادت ، بی حوصلگی ،فحش دادن به دیگران ، لجبازی ، تنبلی بود. با توجه به اطلاعات بد ست آمده سوالات زیر برای رفع مشکل او در ذهن من ایجاد گردید:
1- آیا تربیت غلط او، موجب اختلال رفتاری ایشان شده است ؟
2- آیا به خاطر روایط غلط با وی، ایشان دچار خود پنداری منفی از خود شده است؟
3- آیا او دچار کمبود محبت شده است؟
4- آیا او با رفتارهای خویش می خواهد د یگران را به خود متوجه سازد؟
5- چه راه حل هایی برای مشکل وجود دارد؟؟
برای گرد آوری اطلاعات روشهای متعددی وجود داشت؛ با توجه به موضوع پژوهش ، به نظر می رسید که باید از چند روش به صورت ترکیبی برای جمع آوری اطلاعات استفاده نمایم . در این پژوهش روشهای مشاهده ، مشاهده مشارکتی و مصاحبه را انتخاب نمودم. برای کاهش حسادت ، شرکت دادن فرد در گروه و احساس مسئولیت فرد نسبت به گروه باید انجام شود لذا ازمعلم فرد خواسته می شود که بین دانش آموزان تبعیض قائل نشوند و رفتارشان نسبت به فرد ملایم گردد.برای کاهش پرخاشگری و لج بازی ؛ ویژگی های مثبت دانش آموز خود را با تشویق تقویت نمایند. تا دانش آموز دچار کمبود محبت نگردد . به نظر می رسد یکی از علتهای اساسی پرخاشگری و لج بازی تبعیض و کمبود محبت بایدبه دانش آموز خود بر چسب های مثبت بزنند تا کودک باور کند که واقعاً دارای ویژگی های مثبت است .برای کاهش ضعف تحصیلی ، از بین بردن مشکلات عاطفی توسط والدین ومعلم مربوطه ، ایجاد انگیزه ، تقویت ویژگی های مثبت ، شکوفایی اعتمادبه نفس کودک ، توجه لازم به کودک ، تغییر نگرش کودک نسبت به خود از جمله عواملی هستندکه می توانند ضعف تحصیلی دانش آموزرا کاهش دهند.
1- مقدمه :
ناسازگاری دانش آموزان ، یکی از مسائلی است که معمولاً معلمان با آن مواجه هستند . یکی از عوامل بازدارنده در امر تحصیل ، اختلالات رفتاری می باشد . معلّمان در برابر اختلالات رفتاری ، به شکل های متفاوتی از خود عکس العمل نشان می دهند . برخی از معلّمان آنان را به شدّت سرکوب می کنند . بعضی از معلمان ، در مقابل آنان کو تاه می آ یند ؛ بعضی دیگر آنان را به حال خود رها می کنند . امّا واقعیت این است که در این حالت مشکل ادامه خواهد یافت و مشکلات دیگری نیز به دنبال خواهد آورد .
به نظر می رسد راه منطقی این است که وقتی مشکلی در کلاس پیش می آید ؛ بهتر است ابتدا آن مشکل شناسایی شود سپس به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد . بعد از آن راه حل هایی جهت رفع مشکل پیدا کرده و به صورت عملی آن مسئله رفع گردد.
2- توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله
اینجانب وحید ابیضی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان سبزوارهستم که برای گذراندن درس کارورزی به دبستان فرهنگیان می روم.
.این مدرسه دارای 3پایه می باشد.که پایه چهارم ابتدایی آن سه کلاس وپایه پنجم آن دو کلاس وهمچنین پایه ششم آن نیز سه کلاس می باشد. در واقع این دبستان دارای 9کلاس درس و یک نمازخانه است ،از لحاظ جغرافیایی درشهرک توحید و بیرون شهرواقع شده است.این مدرسه دارای 230 دانش آموزپسر یک مدیر دو معاون (معاون اجرایی –آموزشی وپرورشی) و9 آموزگار است.
درپایه چهارم کلاس 414 این مدرسه د انش آموزی است (ی.س)که وی مشکل ناسازگاری ازقبیل پرخاشگری سردرد مسخره کردن دیگران وسایررفتارهای نابهنجاردارد.واز لحاظ درسی وضعت خوبی ندارد وهنگام تدریس معلم حالت غیر عادی داردودانش آموزان دیگر رااذیت میکند.وسر کلاس این سو و آن سومی رود ونظم کلاس را به هم میزند.واین حالت دست خودش نیست.واین مشگل رااز طر یق آموزگار آن کلاس پی بردم .از آنجایی که من دانشجو بودم می بایست هفته ای یک روز به عنوان کارورز سر کلاس ها می رفتم. وقتی برای اولین بار به کلاس رفتم از دانش آموزان خواستم خودشان را معرفی نمایند .وقتی نوبت به فرد مورد نظر رسید ، پسری را مشاهده کردم با ظاهری خواب آلود وبی تفاوت که گوشه کلاس نشسته بود . با صدای بلند اما غیر عادی خودش را معرفی کرد ، وقتی نوبت به دیگری که کنار او بود رسید از من خواست که به او بگویم آرامتر خودش را معرفی کند او گفت :من حوصله سروصدای آنها را ندارم واگر کسی حرف می زد اورا مسخره می کرد وبا او دعوا می کرد برای اینکه علت رفتارهایش رابیشتر درک کنم رفتارهای او را زیر نظر گرفتم وقتی از مدیر ومعاون هم در باره رفتارهای او سوالاتی نمودم آنان نیز به رفتارهای نابهنجار او از جمله شلوغی غیر نرمال ، مسخره کردن دیگران ، آزار رساندن به دیگر دانش آموزان ، بی حوصلگی ، فحش دادن به دیگران ، لجبازی ، تنبلی ، عدم نظم وانضباط در مراسم آغازین مدرسه اشاره نمودند.
سپس تصمیم گرفتم از معلم وی سوالاتی بپرسم وقتی از معلم سال قبل درمورد (ی.س) پرسیدم به من گفت : با او کاری نداشته باش ؛ دانش آموزشلوغ، تنبل ، بی انضباط ، غیر قابل کنترل و ....به او مارکهای متعددی زد.
1-2- آیا تربیت غلط او، موجب اختلال رفتاری ایشان شده است ؟
2-2- آیا به خاطر روابط غلط با او، ایشان دچار خود پنداری منفی از خود شده است؟
3-2- آیااو دچار کمبود محبت شده است؟
4-2- آیاوی با رفتارهای خویش می خواهد دیگران را به خود متوجه سازد؟
5-2- چه راه حل هایی برای مشکل وجود دارد؟
درصورت مشکل در خرید مرورگر خود را (موزیلا فایرفاکس , کروم یا اکسپلورر) یا بانک عامل خود را تغییر دهید