این محصول در قالب ورد (WORD) و قابل ویرایش در 4 صفحه تهیه شده است. در بخش زیر برای اطلاع بیشتر از محتویات این فایل و اطمینان از خرید، مطالب چند صفحه آورده شده است. با مطالعه این بخش با اطمینان بیشتر خرید کنید.
لینک دانلود پایین صفحه
علم عرفان، دانش شناخت خدا، صفات خدا، تجلیات خدا و چگونگى وصول به مقام توحید و ربانى شدن است. از همین رو علم عرفان را علم توحید و موحد شدن دانستهاند.قلمروهاى عرفان یا علوم همخانواده آن را نیز مىتوان چهار دانش برجسته دانست؛ عرفان نظری، عرفان عملی، فلسفه عرفان و عرفان تطبیقی. عرفان نظرى مانند فلسفه به بررسى مبانى معرفتى و هستىشناسى یا جهانبینى عرفانى مىپردازد به عبارت دیگر به این پرسش پاسخ مىدهد که عارفان به عالم و آدم و دین و دنیا چگونه مىنگرند و عرفان عملى درصدد تبیین اصول و چگونگى سیر و سلوک براى راهیابى به مقام خلافت الهى یا نزدیکى به بارگاه قدس کبریایى است. در عرفان عملى شیوههاى تحقق و عینیت توحید در زندگى فردى و اجتماعى مطرح مىشود؛ به عبارت دیگر؛ موضوع و محور بررسى عرفان عملى بایدها و نبایدهاى پندارى و کردارى مبتنى بر عرفان نظرى است. فلسفه عرفان، به بررسى بیرونى و عقلانى علوم عرفانى و مبانى مدعیات عرفانى مىپردازد. در این بررسى برخلاف عرفان نظرى و عملى سر و کار ما صرفا با مباحث فلسفى است ولى در آن دو علم پاى مباحث قرآنی، حدیثى یا دریافت شهودى نیز به میان مىآید. عرفان تطبیقی، دانشى مقایسهاى است؛ یعنى در آن عرفان نظرى یا عملى در یک مکتب با مکتبها و مسلکهاى دیگر مقایسه مىشود و تمایزها و تشابههاى دو گرایش معین مىگردد. اما گفتمان محیطزیست، گفتمان جدید و نوظهورى است. به این معنى که در قرون پیشین که علوم تجربى و تکنولوژى در مراحل ابتدایى بود مسئلهاى به نام محیطزیست هم مطرح نبود ولى در نیمه دوم قرن نوزدهم و سده اخیر که صنعت و عوارض آن گسترش مىیابد بحران زیست محیطى نیز در غرب و کشورهاى صنعتى دیگر جدى مىشود. مىدانیم که بعد از تولید سلاحهاى هستهاى و شیمیایى و استفاده آمریکا و قدرتهاى استعمارى از آنها و چگونگى دفن زبالههاى اتمى خود به بحران زیست محیطى تبدیل شد و از سوى دیگر سوختهاى فسیلى چون نفت و گاز در مراحل استخراج، انتقال و مصرف آن در صنعت و رواج شهرنشینى و عوارض محیطى آن به این بحران دامن زد. از همین رو بحث محیطزیست به طور جدى وارد عرصه علوم و سازمانهاى دولتى و خصوصى مىشود و بررسىهاى میان رشتهاى همچون: اقتصاد و محیطزیست، اخلاق و محیطزیست، دین و محیطزیست و ... رایج مىگردد. در کشور ما نیز به عنوان یک کشور به سرعت در حال توسعه بویژه بعد از انقلاب اسلامى به طور طبیعى گفتمانهاى رشتهاى و میان رشتهاى محیطزیست رواج پیدا مىکند.
بنابراین، محیطزیست؛ یعنى فضا و شرایط که در آن نفس مىکشیم و زندگى مىکنیم و علم محیطزیست، علمى است که پیرامون رابطه زیستى انسان با فضاى پیرامونى و تاثیر متقابل میان فرد یا جامعه با محیط زندگى به بحث مىپردازد و هدف آن حفظ سلامتى جسمى و روانى انسان و مراقبت از پاکى و شادابى محیط طبیعى و انسانى است و گستره مباحث آن نیز سه قلمرو اساسى است: مباحث محیطزیست طبیعی، مباحث محیطزیست انسانى و مباحث فلسفى محیطزیست. بررسى نخست به بحث آلایندههاى طبیعى یعنى جامدات، مایعات گازها، گیاهان و حیوانات مىپردازد. این قبیل مباحث ماهیت فیزیکی، شیمیایى و زیستى دارد ولى مباحث زیست محیطى انسانى به پدیدههاى اخلاقى - فرهنگی، اقتصادى و سیاسى محیط توجه دارد؛ یعنى آلایندههاى محیطى چون آلایندههاى صوتی، تصویری، رفتارى و ... نیز هستند که ماهیت انسانى دارند. در مباحث زیست محیطى غرب و فرهنگهاى سکولار توجه عمده اى به محیطزیست طبیعى دارند ولى درنگرش دینى - اسلامى اهمیت محیطزیست انسانى کمتر از محیط طبیعى نیست.