پیشینه و مبانی سرمایه فرهنگی و تعدد زوجات
36 صفحه
همراه با منابع
هر تحقیق دارای یک چارچوب نظری است و هدف از ارائه آن از نظر علمی، راهنما و هدایت گر محقق در جریان تحقیق است تا پژوهشگر به صورت دقیقتر ابعاد مسئله مورد نظر را مورد تجزیه و تحلیل و موشکافی قرار دهد و حدود مسئله را روشن نماید.
از آنجا که تعدد زوجات به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد نظر است، تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر جمعیت شناختی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین روابط اجتماعی زوجین با شبکههای خویشاوندی، چگونگی توزیع نقشهای خانگی بین زوجین و نگرش به ارزشها و عقاید طرفین میباشد. با توجه به گستردگی موضوع پدیده تعدد زوجات به نظر میرسد عوامل زیادی بر این مسئله تأثیرگذار میباشد.
بنابراین در مطالعه حاضر برای تأثیر سرمایههای فرهنگی بر مسئله نگرش نسبت به تعدد زوجات از تئوریهای تضاد، کنش متقابل نمادین، کارکردگرایی و نظریه ساخت گرایی و نظریه سرمایههای فرهنگی بوردیو استفاده میشود. ما با استفاده از این تئوریها مسئله تعدد زوجات را به شکل خاصی مطرح کردهاند
چارچوب نظری ما بیشتر بر اساس نظریه سرمایههای فرهنگی بوردیو بررسی میشود او سرمایههای فرهنگی را ترکیبی از عادت واره ها، شناختها، آگاهیها و آموزشها و مدارک تحصیلی میداند.
منظور بوردیو از این نوع سرمایه، اشاره به سیستم مدارک تحصیلی دانشگاهی است. او اهمیت بسیار زیادی به رشد سیستم آموزش میدهد. «به اعتقاد بوردیو مدارک دانشگاهی نقش مهمی در بالا بردن پایگاه اجتماعی افراد در جوامع پیشرفته بازی میکند. توسعه آموزش عالی بازارهای انبوهی از مدارک دانشگاهی ایجاد کرده که امروزه در باز تولید ساختار طبقاتی جامعه نقش تعیین کنندهای دارند. امروزه داشتن مدرک دانشگاهی برای دست یابی به موقعیت شغلی مناسب در بازار کار بسیار با اهمیت تلقی میشود. در نتیجه والدین سرمایه گذاری بر روی تحصیلات فرزندانشان را جهت دست یابی به شغل مناسب در آینده ضروری میدانند. این مرحله از سرمایه گذاری در واقع، تبدیل سرمایه اقتصادی به سرمایه فرهنگی است که در نوع خود استراتژی قابل دسترس و راحتی برای رسیدن به رفاه محسوب میشود.» (شوارتز77،1997)
با احراز مدارک تحصیلی، فلان گواهی نامه صلاحیت فرهنگی که به لحاظ فرهنگی به صاحبش ارزشی متعارف، دائمی و قانوناً ضمانت شده عطا میکند. یک نوع سرمایه فرهنگی به بار میآورد که در قبال حاملش و حتی در قبال سرمایه فرهنگیای که در برهه خاصی از زمان عملاً در اختیار دارد، از استقلال نسبی برخوردار است. بدین ترتیب سرمایه فرهنگی نهادینه میشود (همان،46).
بوردیو سه شکل از اشکال سرمایه فرهنگی را از هم متمایز میکند:1-سرمایه فرهنگی تجسم یافته 2- سرمایه فرهنگی عینیت یافته 3-سرمایه فرهنگی نهادینه شده.